Menovinkit viikolle 44: Ensi viikko on reformaatioviikko

Luther_S.jpg

Ensi viikon tiistaina eli 31. lokakuuta tulee kuluneeksi tasan 500 vuotta siitä, kun saksalainen Martti Luther julkaisi kuuluisat teesinsä. Viikko onkin nimetty reformaatioviikoksi, jonka aikana Oulun seurakunnissa on useita reformaatioon liittyviä tapahtumia.

Maanantaina dosentti Kari Kopperi pitää Luther-luennon aiheesta Ristin teologiasta ristin rakkauteen. Luther-tutkija Kopperi käsittelee luennossaan Lutherin ristin ja rakkauden teologiaa. Yleistajuinen, kaikille avoin luento on Tuiran kirkossa kello 18–20.

Keskiviikkona Karjasillan kirkossa veisataan Martti Lutherin virsiä ja saadaan yhteislaulun lomassa tietoa virsien taustoista. Varrella virren: ”Jumala ompi linnamme” -yhteislauluilta alkaa kello 18.30.

Torstaina Kiimingin seurakuntatalossa naulataan uusia teesejä kello 18. Teesejä on pyydetty eri-ikäisiltä seurakuntalaisilta. Teesinsä voi tuoda myös paikanpäälle.

Sunnuntaina Pyhän Luukkaan kappelissa kello 10 käynnistyvässä messussa lauletaan ja kuullaan reformaation virsiä ja urkukoraaleja. Kiimingin kirkossa on myös juhlamessu kello 10. Haukiputaalla voi puolestaan seurata paneelikeskustelua, jonka aiheena on Hengellisyys Haukiputaalla. Seurakuntakeskuksessa kello 11.30 käynnistyvässä keskustelussa on mukana edustajat Kellonkartanosta, rauhanyhdistyksestä, helluntaiseurakunnasta, ortodoksiseurakunnasta ja evankelis-luterilaisesta seurakunnasta.

Oulun Tuomiokirkossa lauletaan uskonpuhdistuksen teeman liittyviä virsiä sunnuntaina kello 16. Tämän lisäksi ohjelmassa on Oulun kanttoreiden yhteismusisointia.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 30.10.–5.11.2017

Ristin teologiasta ristin rakkauteen -luento maanantaina 30.10. kello 18—20 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Dosentti ja Luther-tutkija Kari Kopperi puhuu Lutherin ristin ja rakkauden teologiasta. Yleistajuinen luento on tarkoitettu kaikille asiasta kiinnostuneille.

Varrella virren: "Jumala ompi linnamme" –yhteislauluilta keskiviikkona 1.11. kello 18.30 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Tilaisuudessa lauletaan uskonpuhdistaja Martti Lutherin virsiä ja saadaan tietoa virsien taustoista. Yhteislauluilta on osa Varrella virren -tapahtumasarjaa.

Teesien julkistaminen torstaina 2.11. kello 18 Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkonniementie 6). Naulaamme teesejä kirkon ja yhteiskunnan uudistamiseksi. Kuulemme eri yhteisöjen ja ryhmien teesit. Voit tulla paikan päälle kertomaan oman teesisi. Tilaisuuden aluksi kahvitarjoilu.

Perheiden pyhäinpäivätapahtuma perjantaina 3.11. kello 10–12 Lämsänjärven leirikeskuksessa (Hiihtomajantie 2). Käsittelemme surua ja kuolemaa lempeästi lapsille sopivin tavoin. Tarjolla on munkkeja ja mehua. Tapahtumaan on hyvä varata mukaan ulkovaatteet.

Laulu taivaasta –pyhäinpäivän aaton sävelhartaus ja yhteislaulutilaisuus pe 3.11. kello 19 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Mukana Pirjo Mäntyvaara (laulu) sekä naiskuoro Aava, johtaa Eeva-Maija Sorvari. Illassa säestäjinä toimivat Anna-Kaisa Pitkänen ja Anna Kälkäjä. Vapaa pääsy, ohjelma 5 euroa.

Oulugospel-konsertti perjantaina 3.11. kello 20–21  Pohjankartanon koulussa (Suvantokatu 1). Esiintyjänä räppäri Mikael Meklin eli Mikaveli.

Oulugospel-konsertti lauantaina 4.11. kello 12–14.30 Pohjankartanon koulussa (Suvantokatu 1). Esiintyjinä Park 7 ja GFM.

Oulugospel-konsertti lauantaina 4.11. kello 18– 20.30 Pohjankartanon koulussa (Suvantokatu 1). Esiintyjinä Gospostolit ja Save.

W. A. Mozartin Requiem lauantaina 4.11. kello 20 ja kello 22 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Esiintyjinä Muhoksen Kamarikuoro, Tuomiokirkon Kamarikuoro ja Oulunsalo Ensemble, konserttimestarina Sinikka Alaleppilampi. Virva Puumala (sopraano), Pirjo Mäntyvaara (altto), Pèter Marosvàri (tenori) ja Jarkko Metsänheimo (basso). Musiikillinen johto Lauri-Kalle Kallunki. Vapaa pääsy, käsiohjelma 10 euroa.

Messu - Reformaation virsiä ja urkukoraaleja sunnuntaina 5.11. kello 10 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7). Toimittaa Niilo Pesonen. Saarnan aikana on pyhäkoulu.

Juhlamessu sunnuntaina 5.11. kello 10 Kiimingin kirkossa (Kirkonniementie 8). Mukana Kiimingin poikakuoro. Messun toimittaa Seija Helomaa ja saarnan pitää pastori ja ex-kansanedustaja Juhani Alaranta.

Paneelikeskustelu - "hengellisyys Haukiputaalla" sunnuntaina 5.11. kello 11.30–12.30 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10). Reformaation 500-vuotisjuhlaan liittyvä paneelikeskustelu, jossa mukana Kellonkartanosta Tapio Pokka, Haukiputaan rauhanyhdistyksestä Lauri Koukkari, Haukiputaan helluntaiseurakunnasta Raimo Holappa, Oulun ortodoksiseurakunnasta Raili Kolehmainen ja Haukiputaan evankelisluterilaisesta seurakunnasta Saila Karppinen.

Oulugospel-konsertti sunnuntaina 5.11. kello 12–14.30 Pohjankartanon koulussa (Suvantokatu 1). Esiintyjinä Iida Elina ja Jarkko Martikainen.

Yhteislaulutilaisuus uskonpuhdistuksen muistopäivänä sunnuntaina 5.11. kello 16–17 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Laulamme virsiä uskonpuhdistuksen teemaan liittyen. Yhteislaulujen lisäksi ohjelmassa on Oulun kanttoreiden yhteismusisointia.

"Mun sydämeni tänne jää"¬-Suomi100! -runoilta sunnuntaina 5.11. kello 18.30–20 Kastellin kirkossa (Töllintie 38). Rakastetuimmat ja ihanimmat runot kaikilta vuosikymmeniltä.  Ohjelmistossa on myös tuoretta ja vähän tunnettua suomalaista runoutta ja laululyriikkaa. Runoja esittävät Marjukka Hamari, Väinö Kokkonen, Maija Karppinen, Arja Alakontiola, Rita Magga-Kumpulainen ja Juha Vähäkangas. Musiikista vastaa nuorten musaryhmä. Runoilta on osa Oulugospel -tapahtumaa. Vapaa pääsy.

Julkaistu 26.10.2017

2017-10-26 08:46:01.0