Luther-luentosarja perehtyy uskonpuhdistajan ajatteluun uusista näkökulmista

luther, luentosarja, luento, reformaatio

Tuiran seurakunnassa järjestetään loka–marraskuun aikana Martti Lutheriin liittyvä luentosarja. Luentosarja koostuu neljästä luennosta, joissa jokaisessa on oma teemansa ja asiantuntija luennoimassa. Reformaation 500-vuotisjuhlaan liittyen luentosarjassa perehdytään uskonpuhdistajan ajatteluun uusimpien tutkimusten pohjalta. Samalla luennot tarjoavat mahdollisuuden pohtia luterilaisuutta ja mitä se tarkoittaa nykypäivänä.

Luentosarjan aloittaa tutkija Sini Mikkolan luento Lähtökohtana keho: Naiseus, mieheys ja sukupuolten suhde Martin Lutherin ajattelussa. Luento pidetään Tuiran kirkolla (Myllytie 5) maanantaina 16.10. kello 18 alkaen.

”Lutherin käsityksistä ja ajatuksista liittyen hengelliseen ja sielulliseen elämään tiedetään paljon, mutta ihmiskehon ja sukupuolen merkitys hänen ajattelussaan on jäänyt vähemmälle huomiolle. Lutherilla ja hänen ajatuksillaan on annettavaa tämänkin päivän ihmisille”, kertoo Mikkola.

Luentosarjan toinen luento pidetään maanantaina 30. 10, jolloin dosentti ja Luther-tutkija Kari Kopperi käsittelee Lutherin ristin ja rakkauden teologiaa. Kolmannella luennolla torstaina 9.11. teologian tohtori Keijo Nissilä käsittelee Lutheria Raamatun kääntäjänä ja selittäjänä. Luentosarjan viimeinen osa käsittelee Lutheria ja luontoa ekoteologian näkökulmasta. Aiheesta luennoi teologian tohtori Panu Pihkala.

Luennot ovat yleistajuisia ja niihin on vapaa pääsy. Luennot pidetään Tuiran kirkolla ja aina ennen luento-osuutta järjestetään kahvitus kello 17.30 alkaen.

Luther -luentosarja Tuiran kirkolla

Maanantaina 16.10. kello 18 Tutkija Sini Mikkola: Lähtökohtana keho: Naiseus, mieheys ja sukupuolten suhde Martin Lutherin ajattelussa

Maanantaina 30.10. kello 18 Dosentti Kari Kopperi: Ristin teologiasta ristin rakkauteen

Torstaina 9.11. kello 18 teologian tohtori Keijo Nissilä: Luther- Raamatun kääntäjä ja selittäjä