Viikon 39 Menovinkit: Lutherin elämää käsittelevä luentosarja alkaa Oulunsalossa

Oulunsalon seurakunnassa järjestetään kuluvana syksynä Martti Lutherista kertova luentosarja. Ensimmäinen Luther -luento pidetään keskiviikkona 27.9. Oulunsalon seurakunnan Toimitalossa kello 17.30 alkaen.

2017_05 helatorstain messu Rotuaarilla_0268_XL.jpg

Luennoitsijana toimii Oulunsalon seurakunnan entinen kirkkoherra, rovasti Pekka Kinnunen.  ”Luentosarjan aikana käydään läpi Lutherin koko elämänkaari kronologisesti sekä nostetaan esiin Lutherin tärkeimpiä oppeja ja ajatuksia uskosta ja armosta”, kertoo luennoitsija Kinnunen.

Luennot kuullaan viitenä peräkkäisenä keskiviikkona. Ensimmäisellä luennolla kuullaan Lutherin elämän alkuvaiheista, lapsuudesta ja kouluvuosista sekä Lutherin luostarissa viettämästä ajasta.  Loput neljä luentokertaa pidetään peräkkäisinä keskiviikkoina: 4.10., 11.10, 18.10. ja 25.10. Luennot alkavat aina kahvituksella kello 17.30, varsinaisen luento-osuuden alkaessa kello 18.

Luennot ovat yleistajuisia ja niihin on vapaa pääsy. Luentosarja on osa Reformaatio 500- merkkivuoden tapahtumia Oulun seurakunnissa.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 25.9.–1.10.2017

Kirkon Ulkomaanapu 70 vuotta -näyttely tiistaina 26.9. kello 10 Oulun kaupunginkirjaston lukusalissa 3.kerroksessa (Kaarlenväylä 3). Näyttely kertoo Kirkon Ulkomaanavun synnystä ja toiminnasta. Näyttely on avoinna 26.9.–13.10. kirjaston aukioloaikoina.

Luther-esitelmä keskiviikkona 27.9. kello 17.30 Oulunsalon seurakunnan Toimitalossa (Vattukuja 2).  Pekka Kinnusen luentosarja Martti Lutherista alkaa. Viisi luentoa käsittävä luentosarja käsittelee Lutherin elämää kronologisesti ja perehtyy tarkemmin Lutherin ajatuksiin ja oppeihin uskosta ja armosta. Ensimmäisellä luennolla kuullaan muun muassa Lutherin elämän lapsuudesta ja kouluvuosista sekä hänen ajastaan luostarissa. Luento pidetään toimitalon yläsalissa. Tilaisuus alkaa kahvilla klo 17.30, luento-osuus alkaa kello 18.

Ääni ilman oikeutta? -Tasaus lähetysilta keskiviikkona 27.9. kello 18 monitoimitila Pysäkissä Oulunsalossa (Kauppiaantie 5). Usein naiset ja lapset ovat konfliktien suurimpia kärsijöitä. Miten sinä voit auttaa konfliktialueiden naisia saamaan äänensä kuuluviin? Lähetysillassa tutustumme siihen, miten Suomen Lähetysseura tukee naisten koulutusta, verkostoitumista, taloudellista itsenäisyyttä ja osallistumista rauhantyöhön. Kahvitarjoilu.

Uudistettujen Siionin Virsien ilta torstaina 28.9. kello 18–19.30 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39).  Herättäjä -Yhdistyksen aluetyöntekijä, muusikko Jaakko Löytty tutustuttaa uusittuihin Siionin virsiin ja sävelmiin. Tilaisuudessa kahlataan kirja läpi, tutkitaan uutta osastojakoa ja veisataan noin 15 virttä. Paikalla on kirjoja lainattavaksi sekä myynnissä.

Soppatykki Välivainion K-supermarketilla perjantaina 29.9. kello 11 Välivainion K-supermarketin pihalla (Revonkuja 2). Tuiran seurakunnan soppatykin keittoa tarjolla kello 11 alkaen, niin kauan kun ruokaa riittää. Keittoateria on maksuton. Keittoa ei valitettavasti voi saada mukaan omaan astiaan.

Mikkelinmarkkinat - tapahtuma Tasaukselle lauantaina 30.9. kello 11–14 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Mikkelinmarkkinat -tapahtuma järjestetään perinteestä poiketen Karjasillan kirkolla. Tapahtuma alkaa kirkkosalissa alkuhartaudella, jonka jälkeen tapahtuma jatkuu seurakuntasalien puolella. Myyjäispöydistä löytyy muun muassa arpoja, leivonnaisia ja syksyn satoa seurakuntien ja ryhmien myyjäispöydistä. Tapahtumassa on myös lähetyskahvila, jonka tuotto ohjataan myös Tasaus-keräykselle. Tapahtuman järjestävät yhdessä Karjasillan, Haukiputaan ja Kiimingin seurakuntien lähetystyö sekä Suomen Lähetysseura. Mikkelinmarkkinat -tapahtumassa saa myös tarkemmin tietoa tämän vuoden Tasaus-keräyksestä. Mukana on Suomen Lähetysseuran seurakuntayhteyksien koordinaattori Juha Taanila. Vuoden 2017 Tasaus -kampanjan nimi on Ääni ilman oikeutta?  Tänä vuonna Suomen Lähetysseura tukee Tasaus-keräyksen tuotolla naisten koulutusta, verkostoitumista, taloudellista itsenäisyyttä ja osallistumista rauhantyöhön.

Oulujoki -Pyhiinvaellus lauantaina 30.9. kello 14–16 Hintan seurakuntatalossa (Hintantie 89). Pieni pyhiinvaellus Hintan kirkolta Oulujoen kirkolle ja takaisin. Pyhiinvaelluksella kuljetaan kävellen pieni pyhiinvaellus hiljentyen ja rukoillen Hintan seurakuntatalon ja Oulujoen kirkon välillä. Lähtö tapahtuu kello 14 Hintan seurakuntatalolta. Ota oma reppu mukaan, saat mukaasi pienen matkaevään.

Tuomasmessu lauantaina 30.9. kello 18 Kastellin kirkossa (Töllintie 38). Syksyn ensimmäisen Tuomasmessun aiheena on Mikkelinpäivä, enkelien sunnuntai. Liturgina messussa on Mirjami Dutton ja saarnaamassa Olavi Mäkelä. Musiikista vastaavat kirkkomuusikko Taina Voutilainen ja musiikkiryhmä. Messun jälkeen iltakahvit ja -teet.

Kuolleiden lasten muistohartaus sunnuntaina 1.10. kello 18–19.30 Kastellin kirkossa (Töllintie 38). Tilaisuuteen ovat tervetulleita eri tavoin menetettyjä lapsia ja pienokaisia kaipaavat. Hartauden alussa sytytetään kynttilät kuolleiden lasten muistolle. Isän puheenvuoron käyttää Tapani Autioniemi. Musiikista vastaa kirkkomuusikko Taina Voutilainen yhdessä huilisti Mari Karsikkaan kanssa. Rukoukset esittävät lastenohjaajat Auli Kipinä ja Maria-Ritva Bräysy sekä sairaalapastori Hannele Lusikka. Hartauden jälkeen on kahvitarjoilu seurakuntasalissa.

Enkelilaulujen ilta sunnuntaina 1.10. kello 19–20 Jäälin kappelissa (Rivitie 9). Illan aikana lauletaan ja kuullaan enkeliaiheisia lauluja ja runoja. Mukana illassa on muun muassa Vanamot -lauluryhmä, Hilkka Patja lausumassa runoja sekä kanttoreina Jarkko Metsänheimo ja Sari Wallin.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 20.9.2017