Sururyhmästä vertaistukea ja voimaa omaisensa menettäneille

Oulun ev.lut. seurakuntien sururyhmät alkavat jälleen syksyllä. Ilmoittautuminen on käynnissä nyt Haukiputaan, Karjasillan ja Oulun tuomiokirkkoseurakunnan sururyhmiin.

Kuvassa höyhen veden pinnalla

Sururyhmä on tarkoitettu paikaksi, jossa omaisensa menettänyt ihminen saa puhua surusta ja jossa surevalla on tilaa ilmaista erilaisia tapahtuneeseen liittyviä tunteita.
”Toiveena on, että läheisen kuolemasta on kulunut vähintään kolme kuukautta. Siinä vaiheessa akuutein suru on muuttanut muotoaan ja sureva pystyy käsittelemään omia tunteitaan ja ajatuksiaan ryhmässä”, Oulun tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyöntekijä Heidi Karvonen kertoo.

Sururyhmään ilmoittaudutaan ja sitoudutaan

Sururyhmä kokoontuu säännöllisesti etukäteen sovitun aikataulun mukaan noin puolitoista tuntia kerrallaan. Kokoontumisia on ryhmästä riippuen yleensä 5–8 kertaa.

Sururyhmä toimii kiinteänä ryhmänä, johon liitytään jo ensimmäisellä kerralla ja johon kuulutaan koko ryhmän keston ajan. Ryhmässä keskustellut asiat ovat luottamuksellisia.

Ryhmiä järjestetään seurakunnissa yleensä kahdesti vuodessa, syksyllä ja keväällä. Esimerkiksi Oulunsalossa sururyhmä järjestetään kerran vuodessa, seuraava ryhmä aloittaa helmikuussa 2018.
Seurakuntien yhteisiä sururyhmiä on lisäksi lapsensa menettäneille sekä itsemurhassa läheisensä menettäneille.
Sururyhmät on suunnattu pääasiassa oman seurakunnan jäsenille, mutta tapauskohtaisesti voi myös ilmoittautua toisen seurakunnan järjestämään ryhmään.

Ryhmiin ilmoittaudutaan etukäteen ja ne ovat maksuttomia. Tarkemmat tiedot Oulun seurakuntien sururyhmistä löytyvät nettiosoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/sururyhmat.

Karjasillan ja Oulun tuomiokirkkoseurakunnan sururyhmiin voi ilmoittautua 21.9. saakka. Tuomiokirkkoseurakunnan ilmoittautumiset diakoniatyöntekijä Heidi Karvoselle, p. 040 5747 091 tai pastori Jyrki Vaaramolle, p. 044 7883 953. Karjasillan ilmoittautumiset diakoniatyöntekijä Anu Kontiolle, p. 040 574 7162 tai anu.kontio@evl.fi. Haukiputaan sururyhmään ilmoittautuminen  3.11. mennessä diakoniatyöntekijä Minna Similälle p. 040 8668 319 tai minna.simila@evl.fi

Kuva: Lea Tuovinen

Julkaistu: 15.9.2017