Oulun seurakunnissa starttaa lähes 40 perhekerhoa

Syksyn tullen Oulun ev.lut. seurakuntien perhekerhot aloittavat jälleen toimintansa.
kuva sanna krook_XL.jpg

Seurakunnissa käynnistyy elo- ja syyskuun aikana lähes 40 perhekerhoa, perhetupaa tai perhekahvilaa. Perhekerhot ovat vuodesta toiseen yksi Oulun seurakuntien suosituimmista varhaiskasvatuksen toimintamuodoista.

Seurakuntien perhekerhot on tarkoitettu perheille, joissa on pieniä lapsia. Kerhot tarjoavat aikuisille vertaistukea ja lapsille samanikäistä leikkiseuraa sekä virikkeitä. ”Perhekerhon merkitys on suuri erityisesti kotona lapsia hoitaville vanhemmille, se tuo heille vaihtelua elämään. Jo sekin, että he voivat tulla valmiiseen kahvipöytään, on monelle ilonaihe ja helpotus arjen keskellä”, kertoo Haukiputaan seurakunnan lapsityönohjaaja Outi Palokangas

Kerhoon voi lasten kanssa tulla vanhempi, isovanhempi, hoitaja tai muu aikuinen. Kerhojen ohjelmaan kuuluu kahvittelun ja keskustelun lisäksi laulamista, leikkimistä, askartelua ja hiljentymistä. Myös vanhempien toiveita kuunnellaan toimintaa suunniteltaessa. Osassa seurakunnista perhekerhoja järjestetään myös iltaisin, jotta työssäkäyvät vanhemmatkin pääsisivät mukaan.

”Itselleni perhekerho on työviikon kohokohta. Paras palkinto perhekerhon vetäjälle on huomata, että samat perheet tulevat seuraavillakin kerroilla mielellään mukaan”, iloitsee Palokangas.

Vauvaryhmistä vertaistukea vanhemmuuteen

Perinteisimpien perhekerhojen lisäksi Oulun seurakuntien varhaiskasvatuksen toiminnasta löytyy muun muassa Isä-lapsi-parkkitoimintaa sekä esikoisvauvaryhmiä.

Esikoisvauvaryhmät ovat tarkoitettu ensimmäisen lapsensa saaneille sekä ensimmäistä lastaan odottaville isille ja äideille. Ryhmissä keskustellaan vauvaperheen arjesta ja kahvitellaan yhdessä samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.  Tuiran seurakunnan järjestämä Vauvakahvila kokoontuu Koskelan seurakuntakodilla maanantaisin ja Kiimingin seurakunnan Esikko-ryhmä tiistaisin Jäälin kappelilla.

Seurakuntien perhekerhot ja muut perheryhmät ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.  Perhe voi osallistua minkä tahansa seurakunnan perhekerhoon asuinpaikasta riippumatta. Kerhoihin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, mukaan voi tulla milloin vain. Lisää tietoa perhekerhoista ja muista perheryhmistä ja niiden aikatauluista löytyy seurakunnittain osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/perhekerho.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 29.8.2017