Suomi 100 –juhlamessu järjestetään Oulussa kaksikielisenä

Suomi 100 –tapahtumasarjan Yhdessä-viikonloppuna järjestetään lisäksi perinteinen Piispansauvakävely

Oulun tuomiokirkossa pidetään sunnuntaina 27.8. Suomi 100 – suomalainen juhlamessu kello 15 alkaen.
Juhlamessu on Oulun ev.-lut. seurakuntien ja Oulun hiippakunnan yhdessä järjestämä tilaisuus. Se kuuluu osana valtakunnallista Suomi 100 -tapahtumiin kuuluvaa Yhdessä-viikonloppua.
”Messua on järjestämässä seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia aina Torniosta Himangalle”, Oulun hiippakunnan kuurojenpappi Päivi Liiti kertoo.

Messu toteutetaan kahdella kielellä, suomen lisäksi suomalaisella viittomakielellä. Lisäksi messussa on tekstitulkkaus.
Messun ajatuksena on Liitin mukaan ylittää teemaviikonlopun mukaisesti yhdessä kieli-, ikä- ja kulttuurirajat. Messun yhteydessä tullaan myös kastamaan yksi lapsi, Liiti iloitsee.
”Ne asiat, jotka meitä kristittyjä ja ihmisiä ylipäätään yhdistävät, ovat paljon suurempia ja merkittävämpiä kuin ne kieli- tai kulttuurirajat, jotka arjessa kenties näyttävät meitä erottavan. Tässä messussa iloitaan reilusti siitä satavuotiaasta Suomesta, joka on meille rakas ja yhteinen – ja onhan itse elämän antajakin olemukseltaan suuri Yhdistäjä, ei erottaja.”

Juhlamessu pohjautuu Lasse Heikkilän sävelteokseen Suomalainen messu. Musiikki kuljettaa kuulijat läpi Suomen. Juhlamessun musiikista vastaa Lauluyhtye Sointu johtajanaan Sari Pahkala
Mukana on lisäksi Oulun seurakuntien viittomakielinen kuoro johtajanaan Ulla-Maija Aaltomaa.
Lauluyhtye ja kuoro tulevat esittämään yhdessä messun viimeisen kappaleen Viimeiset veneet.

Idea kaksikielisen juhlamessun järjestämiseen lähti rovasti Leila Ikoselta, joka toimi ennen eläköitymistään pitkään Oulun hiippakunnan kuurojenpappina sekä Tyrnävän kirkkoherrana.
Juhlamessun yhteydessä juhlistetaan Ikosen 70-vuotissyntymäpäivää.
Messun kolehti kerätään Kuurojen lähetyksen sekä Tyrnävän nimikkolähetysperheen hyväksi.

Lauantaina järjestetään perinteinen Piispansauvakävely

Perinteinen Piispansauvakävely järjestetään Oulussa 11. kerran lauantaina 26.8. kello 10.45 alkaen.

Tapahtuma järjestetään Nuku rauhassa -kokonaisturvallisuustapahtuman yhteydessä.

Piispansauvakävely avataan klo 10.45 Nuku rauhassa –tapahtuman esiintymislavalla, joka sijaitsee Radisson Blu -hotellin edessä olevalla parkkipaikalla.
Tilaisuuden avaa diakoniajohtaja Pekka Asikainen, omat tervehdyksensä tuovat vuoden vieras, Pohjois-Suomen maanpuolustuspiirin piiripäällikkö Pasi Virta sekä piispa Samuel Salmi.
Oulun Tarmon vetämän alkuverryttelyn jälkeen Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen reserviläiset johdattavat kävelijät Pikisaaren sillalle, josta reitit alkavat.

Reittejä on puolesta kilometristä seitsemään kilometriin. Reittien opastuksesta vastaa Oulun Tarmon voimistelujaosto. Piispansauvakävelyn maali on perinteiseen tapaan kaupunginteatterin sisäänkäynnin edessä.
Kaupunginteatterin ala-aulassa sijaitsee perinteinen tapahtumatori, jossa esillä ovat eri yhteistyötahojen esittelypöydät sekä lasten askartelupöytä.
Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton.​

Lauantaina on myös mahdollista päästä tutustumaan Piispantaloon (Hallituskatu 3). Esittelykierrokset lähtevät Tallikappelista klo 14 ja 15.15, oppaana toimii kotiseutuneuvos Kaarina Niskala.

Julkaistu: 18.8.2017

Fri Aug 18 10:57:35 EEST 2017