Menovinkit viikolle 34: Suomalainen messu kajahtaa kaksikielisenä

Oulun tuomiokirkossa järjestetään sunnuntaina 27.8. Suomi 100 – suomalainen juhlamessu kello 15 alkaen.
Aarne Ormio_THUMB.jpg

Messu toteutetaan kahdella kielellä, suomen lisäksi suomalaisella viittomakielellä. Lisäksi messussa on tekstitulkkaus. Oulun hiippakunnan kuurojenpapin Päivi Liitin mukaan messun ajatuksena on ylittää teemaviikonlopun mukaisesti yhdessä kieli-, ikä- ja kulttuurirajat.

”Ne asiat, jotka meitä kristittyjä ja ihmisiä ylipäätään yhdistävät, ovat paljon suurempia ja merkittävämpiä kuin ne kieli- tai kulttuurirajat, jotka arjessa kenties näyttävät meitä erottavan. Tässä messussa iloitaan reilusti siitä satavuotiaasta Suomesta, joka on meille rakas ja yhteinen – ja onhan itse elämän antajakin olemukseltaan suuri Yhdistäjä, ei erottaja”, kertoo Liiti.

Messun musiikki kuljettaa läpi Suomen

Juhlamessu pohjautuu Lasse Heikkilän sävelteokseen Suomalainen messu. Musiikki kuljettaa kuulijat läpi Suomen. Juhlamessun musiikista vastaa Lauluyhtye Sointu johtajanaan Sari Pahkala. Mukana on lisäksi Oulun seurakuntien viittomakielinen kuoro johtajanaan Ulla-Maija Aaltomaa.

Messu on Oulun ev.lut. seurakuntien ja Oulun hiippakunnan yhdessä järjestämä tilaisuus. Juhlamessu on osa valtakunnallista Suomi 100 – tapahtumiin kuuluvaa Yhdessä -viikonloppua.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 21.8.–27.8.2017

Miesten ilta keskiviikkona 23.8. kello 17–21 Isoniemen leirikeskuksessa (Isonniementie 510). Illanvietto on tarkoitettu kaikenikäisille miehille. Sauna on lämpimänä ja kodassa voi nauttia kahvia ja makkaraa. Mukana on myös pastori Pekka Mustakallio. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita.

Soppatykki Rajakylän torilla torstaina 24.8. 12–13 Rajakylän torilla (Koisotie).  Keittoa saa myös omaan astiaan klo 12.30 lähtien.

Kesäillan sävelhartaus torstaina 24.8. kello 20–21 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10). Sävelhartaudessa esiintyy Cappella pro Vocale – lauluyhtye. Iltahartauden toimittaa Saila Karppinen. Vapaa pääsy, käsiohjelma 5€.

Nuorten Pelikahvila perjantaina 25.8. kello 17–21 Vanhan pappilan kivijalassa (Asemakatu 6). Pelikahvilassa on mahdollisuus pelata muun muassa biljardia ja lautapelejä ilmaisen kahvin ja pienen purtavan kera. Illasta voi saada myös tarvittaessa rippikoulumerkinnän. Paikalla on aina erityisnuorisotyöntekijä sekä apuohjaajia.

Toimintastartti 2017 perjantaina 25.8. kello 18–22 Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkonniementie 6). Nuorisotyön toimintakauden avaus- ja ilmoittautumistapahtuma kaikille rippikoulun käyneille nuorille mukavissa tunnelmissa. Illan ohjelmassa on Gospelmessu klo 18 alkaen ja siitä jatketaan illanviettoa pienen purtavan, pelailun ja hengailun merkeissä. Illan aikana kerrotaan nuorisotyön tulevan kauden tapahtumista. Yökahvilan aikana on myös mahdollista ilmoittautua isoskoulutukseen.

XI Piispansauvakävely, Suomi 100 – yhdessä lauantaina 26.8. kello 10.45–14, lähtöpaikkana Pikisaareen johtava silta. Suomen 100-vuotisjuhlavuotena tapahtuma järjestetään Nuku rauhassa – Suomi 100 kokonaisturvallisuustapahtuman yhteydessä, joka toteutetaan 25.–26.8.2017 Oulun torilla sekä kaupunginteatterin ja kaupunginkirjaston viheralueilla. Piispansauvakävely on yksi Nuku rauhassa -tapahtuman toiminnallisia osioita. Ohjelma alkaa klo 10.45 Radisson Blue -hotellin edessä olevalla esiintymislavalla. Ohjelmassa on muun muassa kuorojen musiikkiesityksiä sekä tervehdykset vuoden vieraalta, MPK Pohjois-Suomen maanpuolustuspiirin piiripäällikkö Pasi Virralta ja piispa Samuel Salmelta. Piispa lähettää joukon matkaan ja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen reserviläiset johdattavat kävelijät Pikisaaren sillalle, josta reitit alkavat. Kävelyreitit ovat pituudeltaan 0,5 km, 1,3 km, 3,4 km, 5,5 km ja 7 km. Reittien varrella on kaksi tankkauspistettä, joissa Martat jakavat mehua ja vettä. Maali on kaupunginteatterin sisäänkäynnin edessä. Tapahtuma on maksuton ja se on tarkoitettu kaikille ikään ja kuntoon katsomatta.
Suomi 100 - suomalainen juhlamessu sunnuntaina 27.8. kello 15 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Messu toteutetaan kahdella kielellä: suomeksi ja suomalaisella viittomakielellä. Lisäksi messussa on tekstitulkkaus. Messun toimittavat Oulun hiippakunnan kuurojenpappi Päivi Liiti ja Leila Ikonen, avustajinaan eri seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia. Musiikista vastaavat Lauluyhtye Sointu johtajanaan Sari Pahkala ja Oulun seurakuntien viittomakielisten kuoro johtajanaan Ulla-Maija Aaltomaa. Lauluyhtye ja kuoro esittävät yhdessä messun viimeisen kappaleen Viimeiset veneet. Päätöslaulun esittää Tulkkeina toimivat Sirpa Suomela ja Ulla-Maija Aaltomaa.

Oulunsalo Soi- päätöskonsertti: Sálbmagirji- Virsikirja sunnuntaina 27.8. kello 17–18 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Konsertissa kuullaan rakastetuimpia virsiä saameksi ja suomeksi perinteisesti sekä uusin sävyin yhdessä yleisön kanssa. Konsertissa kuullaan kaksi Kalevi Ahon koraalisovitusta uruille: Päiwä nyt ehtii ehtoollen sekä Nyt ylös sieluni vuodelta 2015. Virsisovitukset konserttiin on tehnyt Timo Alakotila. Konsertissa laulavat myös Silva Ylikoski, Jussa Ylikoski, Petja Ylikoski ja Touko Ylikoski. Konsertti on osa Oulun juhlaviikkojen jäsenfestivaalien kanssa yhteistyössä toteutettavaa Identiteettien kaleidoskooppi -tapahtumasarjaa, jossa samaa teemaa käsitellään eri taiteenalojen keinoin osana Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Ennakkoliput 22€/19€ (eläkeläiset, 2-12-vuotiaat lapset, opiskelijat, työttömät, varus- ja siviilipalvelusmiehet) ja liput ovelta 25€.

Kuva: Aarne Ormio

Julkaistu 16.8.2017