Seuraava vihkihetki järjestetään Oulun tuomiokirkossa syyskuussa

Oulun tuomiokirkossa järjestetään vihkihetkiä vuonna 2017 lauantaina 9.9. kello 16–19 ja perjantaina 29.12. kello 15–18.
H__t Oulun tuomiokirkossa_06132009_115_THUMB.jpg

Vihkihetkeen ei ilmoittauduta etukäteen, vaan parit vihitään saapumisjärjestyksessä. ​Mukaan tarvitaan esteettömyystodistus, joka on hankittu viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkimistä jommankumman vihittävän kotiseurakunnan kirkkoherranvirastosta.

Vihkipari voi kutsua kirkkoon läheisiään todistamaan vihkihetkeä, mutta tarvittavat kaksi todistajaa löytyy myös seurakunnan puolesta. Vihkimisen jälkeen on tarjolla hääkakkua ja kahvit hääparille ja kahdelle todistajalle tuomiokirkon kryptassa. Vihkitoimitus ja juhlakahvit ovat maksuttomia.

Esteettömyystodistus viikkoa aikaisemmin

Esteettömyystodistuksella varmistetaan, että parilla on oikeus mennä naimisiin. Todistuksesta tulee käydä ilmi kirkollisen vihkimisen edellytykset.

Oulun ev.lut. seurakunnissa avioliiton esteiden tutkintaa tehdään arkipäivisin kello 9–16 seurakuntien keskusrekisterissä, osoitteessa Isokatu 17, p. (08) 3161 310. Esteidentutkintapyynnön voi tehdä myös missä tahansa Oulun seurakuntien kirkkoherranvirastossa.

Pyyntö avioliiton esteiden tutkinnasta -lomakkeen voi tulostaa osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/esteidentutkinta. Lomake toimitetaan keskusrekisteriin tai kirkkoherranvirastoon.

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat vihittävät ovat rippikoulun käyneitä ev.lut. kirkon jäseniä. Kirkollinen vihkiminen on mahdollista myös silloin, kun toinen vihittävistä kuuluu johonkin muuhun kristilliseen kirkkokuntaan ja toinen vihittävistä on rippikoulun käynyt ev.lut. kirkon jäsen.

Jotain lainattua morsiamelle Domista

Juhlapukeutumiseen ei välttämättä tarvitse käyttää suuria summia. Dom second hand -putiikista on mahdollista lainata morsiuspukuja, kenkiä ja huntuja häihin.
Dom sijaisee Vanhan Pappilan vintillä, osoitteessa Asemakatu 6. Käynti on sisäpihalta. Dom on avoinna keskiviikosta perjantaihin kello 12–18.

Dom on osa Oulun tuomiokirkkoseurakunnan nuorten ja nuorten aikuisten toimintaa.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu: 15.8.2017