Umpimähkän ja Isoniemen leirikeskukset käyttökiellossa

Oulun seurakuntayhtymä rakentaa toisen paikalle uuden leirikeskuksen.
Kuvassa Isoniemen leirikeskus.

Oulun seurakuntien omistamat Umpimähkän ja Isoniemen leirikeskusten päärakennukset on asetettu käyttökieltoon. Leirikeskusten muita rakennuksia voi käyttää 1.9.2017 saakka. Leirikeskukset sijaitsevat Oulussa: Umpimähkä Oulunsalossa ja Isoniemi Haukiputaalla.

Käyttökieltoon päädyttiin, sillä Oulun seurakuntayhtymän kiinteistöjohtajan Jaana Valjuksen mukaan seurakuntayhtymässä sisäilmaongelmiin suhtaudutaan vakavasti, eikä kenenkään terveyttä haluta vaarantaa.

Seurakuntayhtymä on jo vuonna 2013 päättänyt, että se turvaa taloutensa vähentämällä 30 prosenttia yhtymän omistamia tiloja kymmenen seuraavan vuoden aikana. Tavoitteena on, että esimerkiksi leirikeskuksiin kohdistuvat kiinteistö- ja investointikustannukset laskevat noin 23 miljoonasta 14 miljoonaan euroon.

”Kiinteistöstrategian toteuttaminen on aloitettu heikkokuntoisimmista kiinteistöistä, jolloin nyt ohjelman ensimmäisinä vuosina on tullut useita rakennusten purkamispäätöksiä”, kertoo kiinteistöjohtaja Jaana Valjus.

Yhtymän kiinteistöohjelma on pysynyt tavoitteissaan

Oulun seurakuntayhtymässä on tänä vuonna ollut suuria muutoksia leirikeskusten osalta. Seurakunnan yhdeksästä leirikeskuksesta kaksi on myyty: Hietasaari Oulun keskustan tuntumassa ja Vasamo Ylikiimingissä. Siiranjärven leirikeskus Taivalkoskella tulee todennäköisesti myyntiin myöhemmin.

Kaikista leirikeskuksista ei suinkaan luovuta, vaan Oulun seurakunnille jäävät Rokuan, Lämsänjärven, Suvelan (Kiimingissä) ja Juuman  (Kuusamossa) leirikeskukset. Nyt käyttökieltoon asetetuista merenrannalla sijaitsevista leirikeskuksista joko Isoniemeen tai Umpimähkään rakennetaan uusi leirikeskus riippuen siitä, kumpaan seurakuntayhtymä saa ympäristöluvan.

Kiinteistöjohtaja Valjuksen mukaan jäljelle jääviä leirikeskuksia on kehitetty ja kehitetään siten, että leiriläisillä on jatkossa aikaisempaa paremmat tilat leiritoimintaan. Kiinteistöjen määrää karsimalla saadaan määrärahat paremmin riittämään kiinteistöjen kunnossapitoon.

”Vuonna 2013 aloitettu kiinteistöohjelma on nyt puolessa välissä. Ohjelma on tavoitteessaan niin aikataulun kuin aikaan saatujen säästöjen perusteella. Säästöillä varmistetaan laadukas seurakuntatyö jatkossakin”, Valjus toteaa.

Kuva: Riitta Hirvonen

Julkaistu 10.7.2017