Kävelykin voi olla meditaatiota

Pyhän Luukkaan kappelilla kokeillaan rukouskävelyä.

Pyhän Luukkaan kappelilla kokeillaan heinäkuussa rukouskävelyä. Se on yksi tapa toteuttaa kristillistä meditaatiota, jolla tarkoitetaan syvällistä, mietiskelevää hiljaista rukoilua.

Sunnuntaina 2.7. Pyhän Luukkaan kirkon kello 10 messun ja kirkkokahvien jälkeen kävellään yhdessä kasvitieteelliseen puutarhaan. Rukouskävelyllä lähdetään yhdessä kappelin pihalta, jossa ensin luetaan psalmiteksti. Rauhallinen kävely kestää reilut puoli tuntia. Rukouskävely päättyy yhteiseen rukoukseen.

”Rukouskävelyn ajatuksena on kävellä rauhassa ja hiljaa, huomion voi kiinnittää kävelyn rytmiin ja hengitykseen. Tarkoituksena on keskittyä psalmitekstiin, joka luetaan ennen kävelyä. Kävelyn aikana mielestä saa heittää pois maalliset ajatukset, silloin voi keskittyä Jumalan läsnäoloon”, kuvailee rukouskävelyn ideoinut ja sitä vetävä vapaaehtoinen Aune Pisilä.

”Myös yksin voi kävellä ja hiljentyä, mutta tässä oleellista on yhteisöllisyys: se että on yhdessä yksin. Vaikka ei kommunikoida, kuljetaan silti samaan suuntaan. Aina ei tarvita keskustelua”, Pisilä pohtii.

Rukouskävely järjestetään heinä–elokuussa joka toinen sunnuntai eli 2.7., 16.7., 30.7. ja 13.8. Pyhän Luukkaan messun jälleen noin kello 12. Sään mukainen pukeutuminen.

2017-06-20 14:47:54.0