Menovinkit toukokuun viimeiselle viikolle

Haukiputaalla vaelletaan vanhaa kirkkotietä pitkin
Kuvassa polku metsässä

Lauantaina 27.5. pääsee Haukiputaalla tutustumaan reittiin, jota pitkin on ennen vanhaan suunnattu Kiviniemestä kirkolle. Kävellen tehtävä kirkkotien vaellus on noin kahdeksan kilometrin mittainen. Kuljetus kirkkotien alkuun lähtee Haukiputaan kirkolta kello 12.30, ja itse vaellus alkaa kello 13.

Vanha kirkkotie on otettu käyttöön 1700-luvulla, ja sitä on käytetty oikoreittinä vielä 1950-luvullakin. Nykyään tie näkyy ympäristössä osittain vain painaumana maastossa; osittain siinä edelleen kulkee hiekkatie. Kirkkotien vaelluksella pysähdytään katsomaan vanhojen tervahautojen pohjia sekä ihastellaan Salmelan pappilaa. Retken päätteeksi on hartaus Haukiputaan kirkossa.

Vanhan kirkkotien kulkemisen on tarkoitus olla ennen kaikkea yhdessä kuljettu matka. Osa reitistä kuljetaan retriitinomaisesti hiljaisuuden vallitessa. ”Esimerkiksi Tampereella on tehty kaupunkiin omia pyhiinvaellusreittejä. Me päätimme nyt ensimmäistä kertaa kokeilla tämmöistä Haukiputaan omaa pyhiinvaellusta”, kertoo diakonissa Johanna Kerola.

Vanhan kirkkotien vaellus toteutetaan yhteistyössä Haukiputaan seurakunnan, Kellon kyläyhdistyksen ja Takkurannan marttojen kanssa. Retkelle on eväiden vuoksi ennakkoilmoittautuminen 19.5. mennessä, mutta myöhemminkin ehtii mukaan. Lisätietoa tapahtuman omalla sivulla. Vaellus maksaa 5 €, ja maksu sisältää Kirkkotie tänään -vihkon.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 22.5.–28.5.2017

Puistopyhäkoulu tiistaina 23.5. kello 10–10.20 Ritaharjun leikkipuistossa (Hirvenvaellus 9) koulun vieressä. Puistopyhäkoulussa hiljennytään leikkien lomassa kuulemaan Taivaan Isästä, leikitään ja lauletaan. Pyhäkoulu kestää noin 20 minuuttia. Sadevaraus. Ohjaajina Tiina ja Anu varhaiskasvatuksesta.

Kylvön siunaaminen tiistaina 23.5. kello 12 Junkkosen tilalla Oulunsalossa (Kylänpuolentie). Siunauksen toimittaa Jukka Joensuu, ja kanttorina on Anna-Kaisa Pitkänen.

Ilo sulle ja mulle keskiviikkona 24.5. kello 18–20 Pysäkillä (Kauppiaantie 5, Oulunsalo). Lasten lähetysnäyttely muodostuu taustakuvasta, isoista nukeista sekä maailmalta tuoduista esineistä. Taustan kuvia seuraten matkustetaan Afrikasta, Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan. Esittelymatkalla tutustutaan eri maiden lasten elämään ja koulunkäyntiin tarinoiden kautta sekä kerrotaan esineiden käyttötavoista, leikeistä ja peleistä.

Sulle kiitos soikoon -konsertti keskiviikkona 24.5. kello 19–20 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8). Konsertissa esiintyvät Pyhän Andreaan Naiskuoro ja chimeskäsikello-yhtye, johtajanaan Sirpa Ilvesluoto, sekä urkuri, urkumusiikin lehtori Risto Ainali. Keväisessä illassa kuullaan sekä hengellisen että maallisen musiikin helmiä. Ohjelman (5 €) tuotto menee Yhteisvastuukeräyksen hyväksi. Vapaa pääsy.

Haukiputaan kirkon Kamarikuoron kevätkonsertti torstaina 25.5. kello 19–20.15 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10). Kamarikuoroa johtaa Hannu Niemelä, yksinlaulu Maija Lauri. Mukana myös Haukiputaan seurakunnan nuorisokuoro Else Sassin johdolla. Säestykset Laura Alasaarela. Ohjelma 5 €, vapaa pääsy.

Augsburg-oratorio torstaina 25.5. kello 19 Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkonniementie 6) ja sunnuntaina 28.5. kello 19 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39).  Risto Ainalin säveltämän Augsburgin tunnustus -oratorion esittävät Tuike-kuoro, Kiimingin seurakunnan kamarikuoro ja Satakielet-tyttökuoro johtajanaan Jarkko Metsänheimo. Raakel Pöyhtäri, urut, esityksessä on mukana myös viulu ja sello.  Augsburgin tunnustus -kantaatin tekstin on muotoillut runomuotoon Satu Kreivi-Palosaari. Vapaaehtoinen ohjelmamaksu. Vapaa pääsy.

Sinun rauhasi anna mulle lauantaina 27.5. kello 19 Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3) ja sunnuntaina 28.5. kello 19 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Ohjelmasta vastaa Lauluyhtye Lumoa, ja konsertissa kuullaan pääasiassa a cappella -laulumusiikkia, mutta myös duettoja ja yhteislauluja. Säestäjänä toimii Pyhällä Tuomaalla kanttori Tommi Hekkala ja Oulunsalossa kanttori Pirjo Mäntyvaara. Kumpaankin konserttiin on vapaa pääsy, ja vapaaehtoinen ohjelmamaksu on 5 €.

Miesten ilta keskiviikkona 24.5. kello 17–20 Isoniemen leirikeskuksessa (Isonniementie 510). Illan ohjelmassa on saunomista, makkaranpaistoa, kahvit ja hartaushetki. Ei ennakkoilmoittautumista. Mukana pappi Pekka Mustakallio.

Muskarikirkko Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8) sunnuntaina 28.5. kello 12. Muskarikirkko on perhemessu, jossa lauletaan lasten virsiä ja lauluja leikkien, liikkuen ja soittaen. Kirkkokahvit ja -mehut sekä jäätelöt tarjolla messun jälkeen! Messun toimittaa Maija Hyvönen, avustaa Mari Liukkonen ja Hanna Partanen, kanttorina Riitta Piippo.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 17.5.2017