Uusi oululainen kirkkomusiikkiteos saa ensiesityksensä helatorstaina

Kantaatti on syntynyt oululaisen sanoittajan ja säveltäjän yhteistyönä
Kuvassa kuoroharjoitukset

Augsburgin tunnustus -kantaatti on oululaisin voimin toteutettu esitys, jonka esittävät yhteistyössä kolme kuoroa ja solistit urkujen, viulun ja sellon säestyksellä. Kantaatin ensiesitys on helatorstaina 25.5. kello 19 Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkonniementie 6) ja toinen esitys sunnuntaina 28.5. kello 19 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39).

Augsburgin tunnustus -kantaatti on sävelletty luterilaisen Augsburgin uskontunnustuksen 21 artiklasta kirjoitettuun runoon. Sävellyksen on tehnyt oululainen Risto Ainali, ja kantaatin sanat ovat oululaisen pastorin Satu Kreivi-Palosaaren.

Kiimingin seurakunnan kamarikuoroa johtaa Jarkko Metsänheimo. Tuike-kuoroa johtaa Raakel Pöyhtäri, ja mukana on myös kiiminkiläinen tyttökuoro Satakielet johtajanaan Ulla Metsänheimo. Soolo-osuudet laulavat baritoni Raimo Paaso ja sopraano Henna-Mari Sivula.

Augsburgin tunnustus -kantaattiin nivoutuu uuden musiikin lomaan joitakin tuttuja virsisäveliä ja -toisintoja 1500-luvulta. Säveltäjä kuvaa musiikkia perinteiseksi ja soivaksi.

Augsburgin tunnustus (Confessio Augustana) on evankelis-luterilaisen kirkon tärkein tunnustuskirja. Evankeliset säädyt lukivat ja luovuttivat tunnustuksen katoliselle keisari Kaarle V:lle Augsburgin valtiopäivillä kesällä 1530. Kantaatti on osa reformaation merkkivuoden tapahtumia.

Kuva: Elsi Salovaara

Julkaistu 9.5.2017, muokattu 10.5.2017