Päiväkerhoihin ilmoittautuminen alkanut

Oulun seurakuntien päiväkerhoihin ja pikkukouluihin ilmoittautuminen on alkanut. Ilmoittautumisaika on 2.–28.5.2017.
Kuvassa Karjasillan seurakunnan päiväkerholaisia ohjaajineen

Päiväkerhoja järjestetään Haukiputaan, Karjasillan, Kiimingin, Oulujoen, Oulunsalon sekä Tuiran seurakunnissa. Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa ei järjestetä päiväkerhoja.

Pikkukoulutoimintaa järjestetään Oulujoella. Pikkukoulu on kaupungin kanssa yhteistyössä järjestettävää avointa varhaiskasvatusta. Pikkukoulua varten perhe käyttää kaupungin palvelusetelin.

”Pikkukoulutoiminta on hyvin lähellä päiväkerhoa, mutta pikkukoulussa lapsen kasvun ja kehityksen tukemiseen sekä kasvatuskumppanuuteen paneudutaan vielä hieman syvemmin”, Oulujoen seurakunnan lapsityönohjaaja Maaret Sulkala kertoo.

Vapaita paikkoja päiväkerhoon ja pikkukouluun voi kysyä myös kesken kauden. ​Mikäli ryhmässä on tilaa, lapsi voidaan ottaa mukaan.

Varhaiskasvatuksessa arvostetaan lapsen hengellisyyttä

Seurakuntien varhaiskasvatus tarjoaa lapsille ja perheille monipuolista ja laadukasta toimintaa. Kaikkea toimintaa ohjaavia arvoja ovat lapsilähtöisyys ja kasvatuskumppanuus.

”Lapsi on vielä pieni ja kasvamassa. Haluamme tukea lapsen turvallista kokonaiskehitystä yhteistyössä lapselle läheisten aikuisten kanssa”, Haukiputaan seurakunnan lapsityönohjaaja Outi Palokangas kertoo.

Varhaiskasvatustoiminnan suunnittelussa ja toteutuksen muodossa otetaan huomioon lapsella ominaiset tavat toimia: leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen ja eri taiteenalueisiin tutustuminen.

Lapsen hengellisyyttä arvostetaan ja sitä vaalitaan ikäkaudelle luonnollisella tavalla. Raamatunkertomukset, kerhorukous, lasten virret ja monet muut laulut ja leikit konkretisoivat kastekasvatuksen arkea.

Oulun seurakuntien alle kouluikäisten päiväkerhoihin ja pikkukouluihin voivat osallistua 3–5-vuotiaat lapset. Ilmoittautuminen tapahtuu osoitteessa http://www.oulunseurakunnat.fi/paivakerhoLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Toiminta alkaa elokuussa viikolla 33.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 2.5.2017