Menovinkit huhtikuun viimeiselle viikolle

Vertaistukiryhmästä saa vinkkejä jaksamiseen

Kuvassa puhkeava puun silmu.

Kohti kesää -vertaistukiryhmä aloittaa Tuiran kirkon Suvantosalissa (Myllytie 5) torstaina 27.4. kello 17. Kohti kesää on avoin vertaistukiryhmä, joka kokoontuu kolme kertaa kevään aikana. Jokaiselle kerralle on oma teemansa. Ensimmäisellä kerralla aiheena on riippuvuudet ja niiden hoito ja siitä kertoo Oulun Avominnen mielenterveys- ja päihdetyön lähihoitaja ja päihdeohjaaja Tiina Suvala-Lappalainen.

Kohti kesää on vertaistukiryhmä heille, jotka tuntevat tarvitsevansa käytännön vinkkejä ja neuvoja asioista, jotka auttavat ylläpitämään omaa terveyttä ja jaksamista. Ryhmä on avoin, eli siihen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

”Ryhmä on tarkoitettu kaikille, joita aiheet kiinnostavat. Jos esimerkiksi läheisellä on jokin riippuvuus, ryhmästä voi saada apua tilanteeseen”, diakoni Heli Mattila kertoo. ”Teemat tapaamisiin on valittu sen mukaan, millaisiin aiheisiin olen käytännön työssä kokenut olevan tarvetta. Esimerkiksi hiljaisuus ja lepo ovat asioita, joita tarvitaan, että jaksetaan eteenpäin vaativassa arjessa.”

Ryhmän toiminta jatkuu torstaina 18.5., jolloin teemana on ihmissuhteet ja puhumassa on Oulun Kriisikeskuksen johtaja Erja Saarela. Torstain 8.6. teema on hiljaisuus ja lepo hoitavat mieltä ja sielua. Paikalla on tällöin diakoni Heli Mattila. Ryhmään voi osallistua vain haluamilleen kerroille.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 24.4.–30.4.2017

Naistenilta: Ilo ja positiivisuus arjen voimavarana maanantaina 24.4. kello 18–20 Toimitalossa (Vattukuja 2, Oulunsalo). Nauruluennon pitää Pia Orell-Liukkunen. Osallistujat saavat tietoa sekä henkilökohtaisen kokemuksen siitä, miten itse voi vaikuttaa omaan olotilaansa positiivisesti. Luento tarjoaa erilaisia ideoita, kuinka selvitä arjen ja elämän tuomista haasteista. Yhtenä metodina käytetään naurujoogaa, joka on lapsenmielistä leikkimistä ja sen myötä nauramista. Pääsymaksu 10 € sisältää luennon ja iltapalan. Tuotto Yhteisvastuulle.

Huhtikuun matinea tiistaina 25.4. kello 18 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Otsikolla ”Suomalaiset pakolaisina ja evakossa” puhuvat dosentti Seija Jalagin sekä kirjailija Anu Sandelin ja TaM Tarja Sanila. Mukana on myös kuoro Käköset.  Liput 10 € / 8 €, ja niiden tuotto menee Ilembulan sairaalan lastenosaston ja orpokodin toiminnan tukemiseen Tansaniassa. Järjestää Ilembulan ystävät ry.

Cadenza-kuoron 10-vuotisjuhlakonsertti tiistaina 25.4. kello 19 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Cadenza-kuoron konsertti juhlistaa kirkkomusiikin opiskelijoiden järjestön Cadenza ry:n 10-vuotista taivalta. Konsertissa kuullaan hengellistä musiikkia sekakuorolla, naiskuorolla sekä duettona. Konsertissa on myös laulu- ja urkusooloja. Vapaa pääsy.

Renkaat vaihtoon keskiviikkona 26.4. kello 16.30–20 Alppilan Seolla (Kaarnatie 30).  Vaihdata autoosi kesärenkaat ja tue Yhteisvastuukeräystä. Vaihtotyön hinta on 20 €. Soita itsellesi vaihtoaika 25.4. klo 12–17 välisellä ajalla p. 040 574 7149. Vaihtotyötä hoitavat diakoni Sami Riipinen ja Tuiran seurakunnan vapaaehtoiset.

Lastenvaatteiden vaihtopäivä torstaina 27.4. kello 10–12 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Käynti kirkon takaa ovesta "Telakka". Voit lahjoittaa puhtaita, ehjiä ja ylimääräisiä lastenvaatteita vaihtopöydälle ja ottaa ilmaiseksi mukaasi mitä tarvitset.  Jäljelle jääneet vaatteet lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.

Siivekäs tiikerikonsertti torstaina 27.4. kello 18.30–19.30 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Lapsi- ja nuorisokuoro aCorden konsertti. Kahvi- ja mehutarjoilu tuntia ennen konserttia Yhteisvastuun hyväksi.  Kuoroa johtaa Anna Haanpää-Vesenterä ja säestää Leena Poikela. Tervetuloa hetkeksi levähtämään lempeiden laulujen syliin!

Kansallisen veteraanipäivän kuorokonsertti torstaina 27.4. kello 19–20.15 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Konsertin musiikista vastaa Oulun tuomiokirkon kamarikuoro ja urkuri Miikka Lehtoaho. Sopraanosoolot laulaa Henna-Mari Sivula. Musiikinjohto Lauri-Kalle Kallunki. Ohjelmisto koostuu pääosin suomalaisesta kuoromusiikista. Vapaa pääsy.

Munkkikahvila perjantaina 28.4. kello 10–13 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Tarjolla on vastapaistettuja munkkeja kahvin tai teen kanssa (1,50 €). Munkkeja on myynnissä kotiin vietäväksi 5 € / 6 kpl, niin kauan kuin niitä riittää. Munkkimestareina ovat Luovin opiskelijat. Tuotto Yhteisvastuukeräykseen.

Vappumyyjäiset perjantaina 28.4. kello 9–15 Ylikiimingin asukastuvalla (Harjutie 18). Myynnissä on vapuksi tuoreita munkkeja ja simaa. Myynnissä on myös arpoja, ja Piispankamari on avoinna. Tuotto myynnistä menee lähetystyön hyväksi.

Opiskelijoiden ja nuorten aikuisten yhteinen vappujuhla sunnuntaina 30.4. kello 19.30 Raatin nuorisotalossa  (Raatintie 7). Tarjolla vappuista ohjelmaa, musiikkia ja hartaus sekä simaa ja munkkia. Esiintymässä on stand up -koomikko Mikko Vaismaa. Tapahtuma on järjestetty yhdessä opiskelijoiden ja nuorten aikuisten parissa työskentelevien kirkollisten nuorisojärjestöjen kanssa.

Kuva: Aarne Ormio / Kirkon kuvapankki

Julkaistu 20.4.2017