Erityisdiakoniatyö antaa kaikille mahdollisuuden osallistua

Oulun keskustan seurakuntatalolla (Isokatu 17) järjestetään paljon erityisdiakonian tapahtumia.
Kuvassa kaksi henkilöä pelaa lautapeliä.

Erityisdiakonian muotoja ovat palvelut kuulovammaisille, näkövammaisille ja kehitysvammaisille. Palveluja on tarjolla myös päihdeongelmaisille, vangeille, vankilasta vapautuville ja heidän läheisilleen.

Kehitysvammaistyön tarkoituksena on hengellisen ja henkisen avun antaminen kehitysvammaisille ja heidän läheisilleen. Kehitysvammaisia tuetaan arjen ongelmissa ja elämän kriisivaiheissa sekä järjestetään viriketoimintaa, kuten leirejä, retkiä ja vertaistukiryhmiä.  ”Aikuisten kehitysvammaisten kerhotoiminta on hyvin suosittua, ja esimerkiksi tiistai-illan kerhossa on joka kerta yli 30 kävijää”, diakoniatyöntekijä Christa Moilanen-Hyttinen kertoo.

Kuulovammaisten parissa työtä tehdään viittomakielellä, jotta he saavat kirkon palvelut omalla äidinkielellään. Kuuroille on omia viittomakielisiä piirejä ja ryhmiä, jotka kokoontuvat säännöllisesti. Oulussa toimii tällä hetkellä myös viittomakielinen kuoro, jota ohjaa viittomakielen tulkki Ulla-Maija Aaltomaa.

Erityisdiakoniassa tärkeä rooli on vapaaehtoisilla seurakuntalaisilla. Tällaisia ovat esimerkiksi näkövammaisia auttavat opasystävät, jotka ovat mukana näkövammaistyön tapahtumissa. Vapaaehtoiset auttavat myös käytännön asioissa, toimivat avustajina ryhmissä ja lähimmäisinä esimerkiksi kävelyllä. Vapaaehtoiset tekevät viikoittain Rauhan Tervehdyksen äänilehteä.

http://www.oulunseurakunnat.fi/apua-ja-tukeaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuva: Ilpo Okkonen