”Kukaan ei jää yksin” – suomalainen rippikoulu on yhä suositumpi

Rippikoulun asema osana suomalaista nuorisokulttuuria vahvistuu.
Kuva: Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Kirkon tiedotuskeskuksen tiedote 6.4.2017

Rippikoulun asema osana suomalaista nuorisokulttuuria vahvistuu. Valtakunnallinen tavoittavuus nousi 85,9 prosenttiin vuonna 2016 edellisvuoden 83,5 prosentista. Rippikoululaisia oli 50 032 vuonna 2016, kun heitä vuonna aiemmin oli 49 065. 2010-luvulla kävijämäärä on ollut hienoisesti laskussa ennen viime vuoden käännettä.

Luvuissa ovat mukana kaikki rippikoulun käyneet suhteessa 15-vuotiaiden ikäluokkaan. Muiden kuin 15-vuotaiden ikäluokkien osuus rippikoululaisista on pieni.

Nuorelle ripari on vahva yhteisöllinen kokemus, joka lujittaa nuoren itsetuntoa, kertoo kirkon kasvatuksen ja perheasioiden vs. johtaja Jarmo Kokkonen Kirkkohallituksesta.

”Ripari on nuorilähtöinen, avoin, turvallinen ja suvaitsevainen. Rippikouluryhmä on kuin seurakunta pienoiskoossa. Kukaan ei jää yksin, ja jokaisen on helppoa olla oma itsensä.”

Suomessa rippikouluun osallistuminen on poikkeuksellisen kattavaa

Suomi on ainutlaatuinen maa Euroopassa, kun vertaillaan rippikouluun osallistumista. Missään muussa maassa rippikoulu ei ole yhtä suosittu ja osallistumisprosentti yhtä korkea kuin Suomessa.

Ruotsissa rippikoulun käy vähemmän kuin joka kolmas nuori, noin 29 prosenttia. Norjan kirkko on osallistumisen suhteen lähinnä Suomea, noin kaksi kolmesta käy rippikoulun. Näissä maissa suurin osa rippikoululaisista on tyttöjä, Suomessa rippikoulu on yhtä suosittu tyttöjen ja poikien keskuudessa.

Rippikoulun suosioon on monia syitä. Kokkosen mukaan riparin yksi salaisuus on sen aito hengellisyys. Rippikoulussa uskonto näyttäytyy myönteisenä. ”Yhdessä hiljaa oleminen, monipuolinen rukouselämä ja yhdessä tehdyt hartaudet ovat monelle nuorelle ainutlaatuisia kokemuksia”, rippikoulusta väitöskirjan tehnyt Kokkonen kertoo.

Yhä useampi nuori käy rippikoulunsa muualla kuin kotiseurakunnassaan. Vuonna 2016 noin 8400 nuorta valitsi rippikoulunsa oman kotiseurakunnan ulkopuolelta.

Nykymuotoisessa rippikoulussa isosia on mukana käytännössä kaikissa rippikouluissa. Isostoimintaan osallistui vuonna 2016 noin 22 400 nuorta. Rippikoulun yhteydessä kirkkoon liittyi viime vuonna 1356 uutta jäsentä, ja heistä kastettiin 838.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Fri Apr 07 10:04:00 EEST 2017