Menovinkit palmusunnuntaille

Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon
Kuvassa virpomisoksa

”Tiellä ken vaeltaa, ken aasilla ratsastaa? Maahan on laskettu vaatteita, lehtiä, oksia. Muurari-rabbi nyt on matkalle lähtenyt, noussut on satulaan ratsunsa, kuitenkin kuningas.”

Palmusunnuntai on kristillisen kirkkovuoden juhla, jota vietetään viikko ennen pääsiäissunnuntaita. Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon, jolloin muistellaan Jeesuksen kärsimyksiä ja elämän viimeisiä vaiheita. Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin, ja kansa heitti hänen eteensä tielle palmunlehviä. Väkijoukko juhli häntä huutaen ”hoosianna” eli ”oi, auta”.

Kristityille palmu on kuoleman voittamisen ja marttyyriyden symboli. Jo Vanhan Testamentin teksteissä ennustettiin, että Messiaan tullessa kaupunkiin hänen eteensä levitetään palmun lehviä. Suomessa koti ja kirkko koristellaan palmun sijasta pajunoksilla. Tästä juontaa juurensa myös virpomisperinne, jossa virvottava toivotetaan "tuoreeks, terveeks, tulevaks vuodeks" eli siunataan.

Palmusunnuntain ajankohta vaihtelee vuosittain. Pääsiäinen on kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun jälkeinen sunnuntai ja palmusunnuntai viikkoa ennen sitä. Tänä vuonna palmusunnuntaita vietetään 9.4.

Lisätiedot: Kaikki Oulun seurakuntien pääsiäistapahtumat löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/paasiainen.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit palmusunnuntaille

Meidän messu sunnuntaina 9.4. kello 10 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7). Messun toimittaa Riikka Honkavaara, avustavat Matti Ketola ja Sanna Tervo, kanttori Raakel Pöyhtäri. Mukana musiikin toteutuksessa on Rajakylän musiikkiluokka opettaja Mirja Pohjosenperän johdolla, ja muissa tehtävissä on avustamassa lapsia ja aikuisia. Saarnan aikana on pyhäkoulu alle kouluikäisille. Messun jälkeen on tarjolla kirkkokahvit missionuorten laittamana.

Perhekirkko ja perheiden ulkoilutapahtuma sunnuntaina 9.4. kello 10 Yli-Iin kirkossa ja sen pihalla (Kirkkokuja 4). Perhekirkon jälkeen on lapsiperheille suunnattu ulkoilutapahtuma kirkon ja seurakuntatalon piha-alueella.  Ohjelmassa on muun muassa poniratsastusta ja aarteen etsintää.

Palmusunnuntain sävelhartaus sunnuntaina 9.4. kello 14 Yli-Iin kirkossa (Kirkkokuja 4). Mukana ovat Yli-Iin kirkkokuoro, miesten lauluryhmä, laulutrio Maariet, lapsikuoro, johtajana ja kanttorina Anja Hyyryläinen. Puheen pitää Matti Jurvelin. Kolehti Yhteisvastuukeräykselle. Tilaisuuden jälkeen on kahvit ja myyjäispöytä kuorotoiminnan tukemiseksi seurakuntatalossa.

Johannes-passio sunnuntaina 9.4.2017 kello 15 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Cantio Laudis -kuoro, Oulun Kamariorkesteri sekä OAMK:n muusikot esiintyvät Olli Heikkilän johdolla. Teos toteutetaan Karjasillan seurakunnan ja OAMK:n yhteistyönä. Solistiosuuksista vastaavat OAMK:n laulunopiskelijat sekä Péter Marosvari. Cembaloa soittaa Ilpo Laspas, ja urkurina toimii Juha Soranta. Käsiohjelma 10 €. Vapaa pääsy.

Laulu- ja soitinyhtye Puistolan tädit sunnuntaina 9.4. kello 16 Myllyojan seurakuntatalossa (Koivumaantie 2). Ohjelmassa on viihdemusiikkia ja ikivihreitä 1950–1960-luvuilta. Soittajina ovat Kaija Mäkiniemi, haitari, Kaisa Tähtinen, kontrabasso, Erja Pätsi, viulu, ja Seppo Saarinen, kitara. Sopraanot ovat Eila Pakkanen ja Helkky Nevalainen sekä altot Anni Urpelainen ja Inka Nenonen. Pääsymaksu 15 €. Kahvitarjoilu. Tapahtuman tuotto menee Yhteisvastuukeräykselle.

Paastonajan kantaattikonsertti sunnuntaina 9.4. kello 19–20.30 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Muhoksen kamarikuoro ja kamariorkesteri sekä solistit esittävät J.S. Bachin kantaatteja Ossi Kajavan johdolla. Konsertissa kuullaan kantaatit BWV 131, Aus der Tiefe rufe, Herr, zu dir, osia kantaatista BWV 113, Herr Jesu Christ du höchstes Gut, ja kantaatti BWV 4, Christ lag in Todes Banden. Käsiohjelma 10 €. Vapaa pääsy

Vigilia – hiljaisen viikon musiikki-ilta sunnuntaina 9.4. kello 19–20 Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3). Vuonna 1915 valmistunut Rahmaninovin Vigilia on venäläisen romantiikan ajan kenties merkittävin kuoroteos, ja sitä pidetään yhtenä säveltäjän pääteoksista. Teoksessa on keskeistä ylösnousemustematiikka sekä Pyhään Äitiin liittyvät tekstit. Vigilian esittää Oulun kamarikuoro johtajanaan Kristian Heberg.

Palmusunnuntain sävelhartaus sunnuntaina 9.4. kello 19 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Perinteisessä sävelhartaudessa ovat mukana nuorisokuoro Illusia ja naiskuoro Aava johtajanaan Eeva Maija Sorvari, soitinyhtye sekä Eerik Ohtamaa, urut ja piano. Hartauden pitää Pekka Kinnunen. Ohjelmamaksu 5 € Yhteisvastuun hyväksi. Vapaa pääsy.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 29.3.2017