Följyssä ja Kamraatti auttavat lapsiperheitä

Oulussa sekä Oulunsalon että Kiimingin seurakunnissa on tänä keväänä tarjolla lapsiperheille kotiapua.
Kuvassa lapsia ja lastenvaunuja puistossa

Kiimingissä Kamraatti ja Oulunsalossa Följyssä tuovat seurakunnan työntekijät auttamaan esimerkiksi vanhemman lääkärissä käynnin tai siivoamisen ajaksi.

Seurakuntien tarjoama kotiapu on matalan kynnyksen palvelu, joten apua voi pyytää jo ennen kuin perheessä on kriisi päällä. Apu katsotaan aina perheen tilanteen mukaan. Seurakuntien työntekijät vahtivat lapsia ja tarvittaessa auttavat myös pienissä kotitöissä.

Kaikilla ei ole turvaverkkoa

Oulunsalon seurakunnan lastenohjaaja ja tiimivastaava Heidi Lampelan mukaan perheiden tukemiselle on tarvetta.

"Kaikilla ei ole tukiverkostoa. Perheet muuttavat paljon, jolloin tukiverkko voi jäädä 200 kilometrin päähän. Nykyisin myös isovanhemmat voivat olla vielä työelämässä, joten he eivät voi aina auttaa”,​ Lampela kertoo.

Följyssä on ollut toiminnassa syksystä 2014. Se on vakiinnuttanut paikkansa seurakunnan toimintamallina. Esimerkiksi viime vuonna toiminnan parissa tehtiin lähemmäs 200 käyntiä. Följyssä-toiminta on ympärivuotista.

Kamraatti alkoi syksyllä 2016 kokeiluluonteisena. Sen parissa toimintaa on vielä toukokuulle asti, mutta syksyllä toiminta ei enää jatku. Kotiapua on kuitenkin mahdollista pyytää diakoniatyön parista, Kiimingin seurakunnan diakoni Erja Haho kertoo.

Oulunsalossa Följyssä-toiminnan parista kotiapua on mahdollista pyytää kerran viikossa. Perheen tilanteesta riippuen apua voi saada kertaluonteisesti tai pidempiaikaisesti. Kiimingin Kamraatissa apua on saatavilla kertaluonteisesti yleensä noin kerran kuukaudessa. Seurakunnan tarjoama kotiapu on maksutonta.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 27.3.2017.