Lepotila-päivässä Linnanmaalla voi tutustua kristilliseen meditaatioon

Oulussa Pyhän Luukkaan kappelissa järjestetään nyt meneillään olevan paaston aikana retriittipäivä Lepotila - johdatus hiljaiseen rukoukseen, jossa kuka tahansa voi tulla tutustumaan kristilliseen meditaatioon.
Kuvassa puita ja taivasta.

Retriittipäivä järjestetään lauantaina 18.3. kello 9.30–17 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7) Linnanmaalla. Päivä koostuu työpajoista, hiljaisesta rukouksesta ja johdatuksesta kristilliseen mietiskelyyn. Aamupäivä on suunnattu kaikille, iltapäivällä kello 15–17 on koulutusta vastuunkantajille. Päivään tulee ilmoittautua 16.3. mennessä, osoitteessa www.oulunseurakunnat.fi/tapahtumatLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kouluttamassa ovat nykypäivän hengellisyyteen perehtynyt pastori Henri Järvinen Helsingistä ja koordinaattori Anu Pylkkänen Kristillisen mietiskelyn yhteisöstä.

Keskeneräisyyden hyväksymistä

Kristillinen meditaatio on syvällistä, mietiskelevää hiljaista rukoilua.  ”Se on oman elämän ja mielen sisäisen maiseman katselemista Jumalan kasvojen edessä, oman keskeneräisyyden hyväksymistä”, kuvailee kristillistä meditaatiota Tuiran seurakunnan pappi Helena Paalanne. Hän on ohjannut retriittejä ja harjoittaa itsekin kristillistä syvämietiskelyä. "Kristillinen meditaatio ei kuitenkaan keskity vain itseen, vaan tekee tilaa myös toisen ihmisen kohtaamiselle."

Meditaatio on kuulunut kristilliseen perinteeseen alusta saakka. Perinne katosi kuitenkin lähes näkymättömiin vuosisatojen aikana, kunnes se löydettiin uudestaan 1960-luvulla. Kristillistä meditaatiota harjoitetaan usein esimerkiksi hiljaisuuden retriiteissä. Retriitti tarkoittaa yleensä muutaman päivän kestävää yhteisöllistä vetäytymistä, jossa keskitytään hiljaisuuteen, rauhaan ja rukoukseen.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 6.3.2017