Laskiaisviikon menovinkit

Laskiaista seuraa 40 arkipäivän paastonaika

Kuvassa pappi piirtää tuhkaristin miehen otsaan

Laskiaissunnuntaita vietetään 26.2. Laskiaissunnuntain evankeliumitekstissä palautetaan mieliin se, että Jeesuksen julkinen toiminta päättyy ristinkuolemaan. Kuolema ei kuitenkaan merkitse kristityille loppua. Jeesus ei jää ristille, vaan yhä tänäänkin, yli 2000 vuotta Jerusalemin tapahtumien jälkeen, puhutaan tyhjästä haudasta ja kuoleman voittamisesta.

Laskiaistiistaina monessa kulttuurissa vietetään iloisia karnevaalijuhlia. Sana karnevaali (carne vale) merkitsee suomeksi ”hyvästi liha”. Kotimainen vastine karnevaaleille on pulkkamäki ja hernekeitto. Se on perua siitä, ettei katolisena aikana laskiaisen jälkeen syöty lihaa ennen kuin pääsiäisenä.

Laskiaissunnuntaita seuraavana keskiviikkona vietetään tuhkakeskiviikkoa, josta alkava 40 arkipäivän paastonaika kestää pääsiäissunnuntaihin. Viime vuosina on yleistynyt tapa, jossa seurakuntalainen voi ottaa vastaan otsaansa tuhkamerkin katumuksen ilmauksena.  Tuhka muistuttaa katoavaisuudesta, mutta entisaikaan tuhkasta tehtiin saippuaa, joten tuhka symboloi myös puhdistautumista.

Paastonajalla on useita sisältöjä. Luterilaiseenkin perinteeseen kuuluu paasto, mutta se ei välttämättä tarkoita tietystä ruoasta pidättäytymistä. Paastonaika antaa mahdollisuuden tehdä tilaa elämässään myös hiljentymiselle ja oman Jumala-suhteen pohdinnalle.

Tuhkakeskiviikon iltakirkot:

Iltakirkko Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39) kello 18
Tuhkakeskiviikon messu Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a) kello 18
Tuhkakeskiviikon viikkomessu Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3) kello 19
Tuhkakeskiviikon viikkomessu Tuiran kirkossa (Myllytie 5) kello 19

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 26.2.–5.3.2017

Laskiaisilottelua sunnuntaina 26.2. kello 13–15 Hovisuon urheilupuistossa (Hintankuja 3). Koko perheen tapahtumassa on ohjelmassa luistelua, mäenlaskua, pientä maksua vastaan rekiajelua, makkaran- ja tikkupullanpaistoa, kahvio sekä onnenpyörä ja arpajaiset. Säävaraus on -20 astetta. Tapahtuman tuotto menee Yhteisvastuu- ja Punainen Sulka -keräyksille.

Laskiaistiistain Yhteisvastuu-kahvit tiistaina 28.2. kello 12–18 Kellon Teboililla (Kellontie 10). Pullakahvit Yhteisvastuukeräyksen hyväksi maksaa 2,50 €. Yhteisvastuu-lippaaseen voi antaa myös lahjoituksen. Keräyksen tuotto menee pakolaisleireillä olevien lasten ja nuorten hyväksi sekä ihmiskaupan uhrien auttamiseen.

Laskiaistapahtuma tiistaina 28.2. kello 17–19 Repussa (Opintie 2, Oulunsalo). Luvassa on iloista laskiaisen viettoa. Repun edessä on myytävänä makkaraa ja pillimehua Yhteisvastuun hyväksi. Sisällä Repussa on pientä tarjoilua. Ulkona on kilpailua ja yhteistä ohjelmaa lapsille.

Pyhän Luukkaan kappelin muistojen ja historian keruu alkaa 1.3. Pyhän Luukkaan kappeliin on kokoonnuttu Linnanmaalla jo lähes 30 vuoden ajan. Juhlavuoden kunniaksi kappeliin liittyviä muistoja kerätään tekstien ja kuvien muodossa. Muistoja julkaistaan vihkosessa sekä mahdollisesti myös internetissä ja näyttelyissä juhlavuoden 2018 kunniaksi. Muistot voi lähettää osoitteeseen soile.kontio@evl.fi.

Mies ja Raamattu: hetkiä elämäni varrelta keskiviikkona 1.3. kello 18–21 Hintan seurakuntatalossa (Hintantie 89). Emerituspiispa Wille Riekkinen puhuu elämänsä matkasta. Ilta alkaa Hintan kirkossa piispan puheella ja jatkuu iltanuotion äärellä Hintan seurakuntatalon sisäpihalla. Siellä on tarjolla makkaraa, kahvia, mehua ja laskiaispullia. Ilta päättyy piispan johtamaan iltahartauteen.

Lutherin löytöjen äärellä keskiviikkona 1.3 kello 18.30 Kiimingin kirjaston Syke-auditoriossa (Kirjastokuja 1). Tapahtumassa näytetään katkelmia Lutherista kertovasta elokuvasta ja keskustellaan reformaation keskeisistä löydöistä. Mukana ovat Pauli Niemelä ja Seija Helomaa.

Laulaen iloa jaamme – musiikki yhteistä on torstaina 2.3. kello 13–14 Hintan seurakuntatalossa (Hintantie 89). Tapahtumassa lauletaan yhdessä paastonajan virsiä ja lauluja pianon säestyksellä. Mukana ovat diakoniatyöntekijä Anna-Maija Sälkiö ja kanttori Sanna Leppäniemi.

Kanttorien Yhteisvastuu-konsertti perjantaina 3.3.2017 kello 19 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Tuiran seurakunnan kanttorien perinteisen Yhteisvastuu-konsertin teemana on Suomi 100 v. Ohjelmassa on suomalaista urku- ja pianomusiikkia. Kanttoreista koottu kvartetti esittää suomalaista laulumusiikkia, ja ohjelmassa kuullaan lisäksi yksinlaulua. Esiintyjinä ovat Anna Kälkäjä, Juliaana Ruuska, Anu Arvola-Greus, Raakel Pöyhtäri, Tommi Hekkala ja Heikki Jämsä. Vapaa pääsy.

Urbaania poppia lauantaina 4.3. kello 19 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7). KappeLive - konsertissa esiintyy laulaja–lauluntekijä Ida Bois, vuoden 2014 Golden Gospel - palkinnon saaja, joka uskoo musiikin maailmaa muuttavaan voimaan. Ida on tullut tunnetuksi suurelle yleisölle Uuden musiikin kilpailusta, jossa hän oli mukana vuonna 2015 kappaleellaan Kumbaya. Ida (laulu, piano) esiintyy Oulussa Janne Lautamäen (kitara) kanssa. Konserttiin on vapaa pääsy.

Mieskuoro Weljien ja orkesterin Yhteisvastuu-konsertti sunnuntaina 5.3. kello 19–20.15 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10).  Suomi 100 vuotta -hengessä toteutettavaa konserttia johtaa Joonas Vatjus. Liput 5 € / 2 € (alle 18-vuotiaat) puoli tuntia ennen konserttia ovelta. Ohjelmassa on muun muassa maakuntalauluja ja vanhoja virsiä.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 23.2.20217