Heikki Sarmannon uutuusteos John the Baptist Oulun tuomiokirkossa 5.2.

Esityksen ohjelmatuotolla tuetaan 5.2. alkavaa Yhteisvastuukeräystä.
Kuvassa hymyilevä Heikki Sarmanto.

Säveltäjä Heikki Sarmannon uusi suurteos, John the Baptist -oratorio esitetään Oulun tuomiokirkossa sunnuntaina 5.2. kello 18. John the Baptist on nykyaikaan sijoitettu musiikkidraama, joka kertoo oman aikansa edelläkävijästä Johannes Kastajasta.

Esiintyjinä ovat muun muassa Maria Lund, Jarmo Mäkinen, Kuopion nuorisokuoro ja 11-henkinen orkesteri. Musiikkia johtaa kapellimestari Rauno Tikkanen. Teoksen on ohjannut Veera Airas ja teksti on yhdysvaltalaisen Kim Richin käsialaa.

John the Baptist on uudenlainen kirkkomusiikkiteos. Teoksen rytmillinen maailma on bluesia, afrobetia, etnoa ja jazzia. Improvisaatiot ovat keskeinen osa teosta.

Säveltäjä ja pianisti Heikki Sarmanto on yksi suomalaisen modernin jazzin pioneereista, joka on luonut laajan kansainvälisen uran. Sarmanto on säveltänyt kirkollisia teoksia jo viiden vuosikymmenen ajan.

John the Baptist -oratorio on osa reformaation merkkivuoden ohjelmistoa ja kunnioittaa Suomen itsenäisyyden juhlavuotta. Vuonna 2017 teosta esitetään Oulun lisäksi viidessä eri kaupungissa. Oratorion tuottaa Kristillinen taidesäätiö. Oulun esityksen järjestää Oulun ev.-lut. seurakunnat yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa.

Esitykseen on 15 euron ohjelmamaksu. Ohjelmamyynti alkaa tuntia ennen esitystä. Väliajalla voi nauttia munkkikahvit kirkon pihalla Sotilaskotiyhdistyksen myyntipisteestä.

Yhteisvastuukeräys käynnistyy 5.2.

5.2. käynnistyy kirkon valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys. John the Baptist -oratorio on osaltaan käynnistämässä keräystä Oulussa. Ostamalla käsiohjelman voi samalla tukea keräystä, sillä osa esityksen ohjelmatuotosta suunnataan Yhteisvastuulle.

Yhteisvastuukeräyksen 2017 kotimaan kohteena on ihmiskaupan uhrien auttaminen. Kansainvälisenä kohteena on konfliktien keskellä asuvien nuorten auttaminen. Lisäksi seurakunnat käyttävät osan keräystuotosta paikalliseen avustustyöhön.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 23.1.2017