Pop up -pariterapiaa keskustan seurakuntatalolla

Kirkon perheneuvonta juhlii 60-vuotista taivaltaan Oulussa avoimien ovien päivällä lauantaina 28.1. kello 10–14 Keskustan seurakuntatalon (Isokatu 17) alakerran monitoimitilassa. Tapahtumassa on esimerkiksi mahdollisuus kokeilla pop up -pariterapiaa ilman ajanvarausta.
Ilkka Kurjenmaki Sanna Krook_XL.jpg

Kirkon ilmaista perheneuvontaa on annettu Oulussa jo vuodesta 1956. Juhlinta haluttiin siirtää vuoden 2017 alkuun reformaation merkkivuoden kunniaksi.

”Haluamme järjestää tapahtuman, johon ihmisten on helppo tulla. Paikalle voi tulla yksin, pariskuntana tai koko perheen kanssa”, kertoo johtava perheneuvoja Ilkka Kurjenmäki. Pop up -pariterapian lisäksi tapahtumassa on muun muassa kahvila, jossa voi toivoa rakkauslauluja muusikoilta.

Pop up -pariterapia tarjoaa mahdollisuuden kokea, millaista apua istunnoista saa ja olisiko niistä jatkossa apua elämän haasteisiin. Parisuhdetuokion aikana edetään asiakkaiden tarpeiden ja tilanteen mukaan.  Pariterapian kokeilijoille pidetään 10–15 minuutin istunto perheneuvonnan omissa tiloissa. Yleensä istunnot kestävät noin tunnin.

”Pääkaupunkiseudulla pop up -pariterapiaa on jo kokeiltu, Oulussa tämä on ensimmäinen kokeilukerta”, toteaa Kurjenmäki.

Perheneuvonnan asiakasmäärät kasvussa

Perheneuvontaan yksin tulevat hakevat apua yleisimmin eroon liittyvien kysymysten ja elämänvaihekriisien vuoksi. Pariskunnat taas kaipaavat apua vuorovaikutusongelmiin sekä eroon liittyvissä kysymyksissä. Kokonaisia perheitä käy vähän perheneuvonnassa.

Oulussa kirkon perheneuvonnan asiakasmäärät ovat kasvussa. Tällä hetkellä tapaamisiin on noin 3 viikon jonotusaika.Asiakkaita oli vuoden 2016 aikana 1306, mikä on 140 asiakasta enemmän kuin vuonna 2015. Enemmistö asiakkaista kuuluu 30–40 vuotiaiden ikäluokkaan.

Perheneuvonnan avoimien ovien päivän ohjelma: Juhlapäivän aloitus kello 10–11, kahvitarjoilu 10–14, lastennurkka 11–14, toive- ja rakkauslauluja 11–13, kirkon perheneuvonnan esittelyä 11–14, pop up -parisuhdetuokiot 11–14.

Oulun Perheasiain neuvottelukeskus

Kirkon perheneuvonta tarjoaa sielunhoidollista ja terapeuttista keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä sekä elämän kriisitilanteissa. Keskustelut ovat maksuttomia ja ehdottoman luottamuksellisia. Perheneuvojat ovat tehtävään koulutettuja pari- ja perheterapeutteja.

Oulun seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksella on Pohjois-Suomen aluehallintoviraston myöntämä virallinen perheasioiden sovittelulupa. Perheasian neuvottelukeskus sijaitsee Keskustan seurakuntatalon tiloissa (Isokatu 17). Oulun perheasian neuvottelukeskus palvelee Oulun, Hailuodon, Kempeleen, Kuusamon, Limingan, Lumijoen, Muhoksen, Pudasjärven, Taivalkosken ja Tyrnävän seurakuntien alueella asuvia.

Kuvassa Ilkka Kurjenmäki, kuvaaja Sanna Krook.

Julkaistu 23.1.2016

2017-01-23 10:21:00.0