Pakohuonepelejä ja päiväunia Karjasillan kotikirkkoviikolla

Karjasillan kirkossa vietetään kotikirkkoviikkoa 23.–29.1, jolloin kirkko on avoinna yleisölle maanantaista lauantaihin kello 9-20.
Karjasillan kirkko Sanna Krook_M.jpg

Viikon aikana ihmisillä on mahdollisuus muun muassa tutustua Karjasillan kirkkoon itsenäisesti tai opastetuilla kirkkokierroksilla, seurata kuorojen ja musiikkiryhmien harjoituksia, ratkoa kinkkisiä tehtäviä pakohuonepelin parissa tai ottaa vaikka päiväunet kirkon penkissä.

”Kirkkorakennukseen mahtuu monenlaista toimintaa, mutta samalla se on myös oiva paikka oleskella hiljaa, lueskella tai nukkua. Karjasillan kirkon pehmustetut penkit soveltuvat hyvin päiväunille” kuvailee Karjasillan seurakunnan kappalainen Kimmo Kieksi. Päiväunille Karjasillan kirkkoon voi saapua perjantaina 27.1. kello 12–15 sekä sunnuntaina 29.1. kello 13–16. Mukaan voi ottaa oman tyynyn tai peiton. Paikan päälle voi tulla ja lähteä omaan tahtiin.

Torstaina 26.1. kello 18 alkaen kirkossa vietetään kotikirkkoiltaa. Illassa lauletaan yhteislauluja ja kuullaan musiikkiesityksiä ihmisen elämänmatkalta kotikirkon suojissa. Luvassa on muun muassa tuttuja virsiä, hengellisiä lauluja ja pop-kappaleita. Laululistan on koonnut Lea Tuovinen, joka vastaa myös illan musiikista. Illan päätteeksi on lyhyt hartaus ja teehetki.

Kirkossa järjestetään myös puolen tunnin opastetut kierrokset keskiviikkona 25.1. kello 17 ja 18 sekä torstaina 26.1. klo 17.

Pakohuonepeli Karjasillan kirkon vintillä

Pakohuonepeli on avoinna kirkossa kävijöille torstaista lauantaihin26.–28.1. Karjasillan kirkon vintillä kello 16–20. Perusidea pelissä on kaikkialla sama: 3-5 hengen ryhmä ihmisiä suljetaan lukittuun huoneeseen, josta ulos pitäisi löytää erilaisten vihjeiden avulla 30 minuutin aikana. Huoneen teemana voi olla esimerkiksi mysteeri tai historiallinen tarina. Karjasillan kirkon pakohuoneen teema ”Daran pako” liittyy yhteisvastuukeräykseen ja ihmiskaupan uhreihin. Pelistä on kaksi erillistä versiota. Perheversio soveltuu vanhemmille ja kouluikäisille lapsille, jotka osaavat lukea. Aikuisten versio soveltuu yli 14-vuotiaille. Pelit varataan etukäteen netin kautta osoitteesta goo.gl/v8y3ty.

Karjasillan kotikirkkoviikon koko ohjelma löytyy osoitteesta http://www.oulunseurakunnat.fi/tapahtumat/2017-01-23/kotikirkkoviikko-karjasillan-kirkossa

Vuonna 1963 valmistunut Karjasillan kirkko edustaa uuden ajan kirkkoarkkitehtuuria. Sen erikoisuuksia ovat sen katto, joka muodostuu epäsymmetrisistä, peräkkäisistä niin sanotuista elämänkaarista. Kirkkosalin ikkunat ovat kuin enkelin siivet. Kirkkosalin kiintopiste on kuvanveistäjä Essi Renvallin pronssiin valettu alttariveistos Kristuksen toisesta tulemisesta. Veistos on puhutellut ja herättänyt paljon keskustelua.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 19.1.2017