Oulun tuomiorovasti Satu Saarinen asetetaan tehtäväänsä 29.1.

Satu Saarinen

Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra eli tuomiorovasti Satu Saarinen asetetaan kirkkoherran virkaan sunnuntaina 29.1. kello 10 alkavassa piispanmessussa Oulun tuomiokirkossa.

Virkaanasettamismessun toimittaa piispa Samuel Salmi avustajineen. Messussa saarnaa tuomiorovasti Satu Saarinen. Messu lähetetään suorana lähetyksenä myös Virtuaalikirkossa osoitteessa www.virtuaalikirkko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Messun jälkeen on juhla Keskustan seurakuntatalolla (Isokatu 17).

Tuomiorovastiksi kutsutaan tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherraa. Hän on myös piispan sijainen ja hiippakunnan tuomiokapitulin varapuheenjohtaja. Virkaan asetettava Saarinen on tällä hetkellä Suomen ainoa naispuolinen tuomiorovasti.

Oulujoen seurakunnassa kirkkoherranvaali todennäköisesti ensi syksynä

Satu Saarinen, 42, valittiin Oulun tuomiorovastiksi viime marraskuussa 57,6 prosentin äänisaaliilla. Saarinen on vihitty papiksi vuonna 1999 ja hän on toiminut pappina noin 17 vuotta. Koulutukseltaan hän on teologian maisteri ja filosofian tohtori.

Tähän saakka Satu Saarinen on toiminut Oulujoen seurakunnan kirkkoherrana. Oulujoen seurakunnan seurakuntaneuvosto antaa lausuntonsa Oulun tuomiokapitulille tulevan kirkkoherranvaalin vaalitavasta: nykylain mukaan kirkkoherran voi valita joko suoralla kansanvaalilla, jossa kirkkoherran valitsevat seurakuntalaiset, tai välillisellä vaalilla, jossa valinnan tekevät seurakuntaneuvoston jäsenet. Lausunnon saamisen jälkeen Oulujoen kirkkoherran virka julistetaan avoimeksi, todennäköisesti helmi–maaliskuussa.

Oulun edellinen tuomiorovasti Matti Pikkarainen jäi eläkkeelle 1.12.2016.

Oulun tuomiokirkkoseurakunta on yksi Oulun ev.lut. seurakuntien seitsemästä seurakunnasta. Se on Oulun keskustan alueen seurakunta, jossa on lähes 16000 jäsentä. Kirkkoherra johtaa oman seurakuntansa toimintaa. Tuomiorovasti on myös piispan sijainen ja hiippakunnan tuomiokapitulin varapuheenjohtaja.

Julkaistu 17.1.2017

2017-01-17 15:24:01.0