Laulujen tarinat avautuvat Taustatarinaklubissa

Oulun keskustan Vanhassa pappilassa (Asemakatu 6) kuullaan talven ja kevään aikana uusi lauluntekijöiden Taustatarinaklubi, jossa kuukausittain vaihtuva artisti johdattaa kuulijat tarinoihin laulujensa taustalla.
iinapalokangas kuva anni porrasmaki_M.jpg

Ensimmäisessä klubissa sunnuntaina 22.1. kello 16 esiintyy oululainen MITRA.  Taustatarinaklubin tuottaa Oulun tuomiokirkkoseurakunta.

Taustatarinaklubin vetäjänä toimii oululaislähtöinen laulaja-lauluntekijä Iina Palokangas. Palokankaalla oli visio klubista, missä lauluntekijät ja yleisö voisivat olla vuorovaikutuksessa ja käydä rauhassa dialogia laulujen tekemisen prosessista. Klubin kaltaiselle tapahtumalle oli tilausta myös seurakuntalaisten puolelta, sillä he olivat toivoneet erilaisia musiikkitapahtumia.

Seurakuntien toiminnassa itsekin mukana ollut Palokangas halusi järjestää klubin juuri Vanhassa pappilassa, jonka historialliset tilat ovat todistaneet monia tarinoita ja tapahtumia ajan saatossa.  ”Vanhan pappilan tilat sopivat erityisen hyvin klubin tarinallista sisältöä ajatellen. Turha jäykkyys, niin artistien kuin yleisönkin, kuoriutuu tässä miljöössä. Vanha pappila on keikkapaikkana ainutlaatuinen ympäristö tällaisen klubin toteuttamiseen.”

Mitra ja Olli PA edustavat oululaista lauluntekijäkulttuuria

Taustatarinaklubin artistit edustavat eri tyylisuuntia ja klubikeikkojen teemat vaihtelevat. ”Tunnelmat keikoilla vaihtelevat varmasti laidasta laitaan, siellä nauretaan ja itketään yhdessä. Artistit kertovat oman tyylin löytämisen merkityksestä, kuinka monen mutkan takaa he ovat sen löytäneet ja yleisö voi esittää heille samalla kysymyksiä.”, Palokangas kuvailee.

Dialogia yleisön ja artistin välillä johtava Palokangas uskoo, että klubin vuorovaikutuksellisuuden ansiosta yleisö pystyy paremmin ja syvemmin ymmärtämään laulujen sanoman. ”Taustatarinaklubin paras anti olisi, jos kaikille läsnäolijoille syntyisi tunne vahvasta yhteisestä kokemuksesta”.

Kevään ensimmäisessä klubissa poplaulaja Mitran keikan teemana on muun muassa kaupallisen debyyttialbumin teon kohokohdat ja kipupisteet. MITRA voitti Idols -laulukilpailun vuonna 2013. Oululainen rap-artisti Olli PA oli monen toive klubin esiintyjäksi. Olli PA esittää tarinoitaan Oulun murteella klubin päätöskeikalla 21.5. Kevään aikana kuullaan myös helsinkiläisten Elisabethin ja Mikko Malmivaaran keikat.  Iina Palokankaan omaa tunnelmointia kuullaan huhtikuun klubilla.

Taustatarinaklubin keikoille on vapaa pääsy.

Kaikki klubit ovat sunnuntaisin kello 16 Vanhassa Pappilassa. Taustatarinaklubin esiintyjät keväällä 2017: 22.1. Mitra, 12.2. Elisabeth, 12.3. Mikko Malmivaara, 2.4. Iina Palokangas ja 21.5. Olli PA

Kuvassa Iina Palokangas. Kuvaaja Anni Porrasmäki.

Julkaistu 12.1.2017

Thu Jan 12 17:37:16 EET 2017