Varrella virren -lauluilloissa toteutetaan virsiä uudella tavalla

Kaikenikäisten lauluilloissa tutustutaan uusiin, vastajulkaistuihin virsiin sekä lauletaan vanhoja virsiä uudella tavalla.

Vuoden 2017 aikana kuljetaan virsien varrella Oulun seurakuntien järjestämissä yhteislauluilloissa. Varrella virren -lauluilloissa tutustutaan virsikirjan lisäosan uusiin virsiin sekä vanhoihin virsiin uusin tavoin kokemalla.

”Halusimme lähestyä ja käsitellä virsiä eri tavoilla ja toteuttaa virsi-iltoja ei niin perinteisesti”, kertoo lauluiltojen ideoija Oulun seurakuntien nuorisomuusikko Esa Rättyä. Laulutilaisuudet ovat samalla myös osa reformaation merkkivuoden tapahtumia.

Lauluiltoihin toivotaan osallistuvan kaiken ikäisiä ihmisiä.  ”Virret voivat avautua kuulijalle aivan eri tavalla jumalanpalveluskehyksestä irrallaan. Toivon, että mahdollisimman moni rohkaistuisi tulemaan mukaan ja kokemaan virsiä uudella tavalla”, toteaa Rättyä.

Virsiä viitottuna

Eri puolilla Oulua järjestetään vuoden aikana 10 laulutilaisuutta. Kaikki Oulun seitsemän seurakuntaa järjestävät vuorollaan virsi-illan omalla teemallaan. Osittain aiheet määrittyvät kirkkovuoden pyhien ja ajankohdan mukaan.

”Jokainen seurakunta toteuttaa virsi-illan omalla tyylillään.  Esimerkiksi ensimmäisessä virsi-illassa kuurojen kuoro esittää virsiä viitottuna ja elokuussa lauletaan Turkansaaren tunnelmallisessa miljöössä”, Rättyä kuvailee.

Ensimmäinen Varrella virren -yhteislaulutilaisuus on keskiviikkona 11.1. kello 18.30 Oulun tuomiokirkossa. Lauluillassa ovat mukana muun muassa kuurojen kuoro johtajanaan viittomakielen tulkki Ulla-Maija Aaltomaa sekä Oulun seurakuntien puhallinyhtye.

Varrella virren -yhteislaulutilaisuudet järjestetään vuoden 2017 aikana keskiviikkoisin kello 18.30. seuraavasti: 11.1. Oulun Tuomiokirkko, 8.2. Ylikiiminki, 15.3. Keskustan seurakuntatalo, 12.4. Oulunsalo, 10.5. Pyhän Tuomaan kirkko, 9.8. Turkansaari, 6.9. Kiiminki, 4.10. Haukipudas, 1.11. Karjasillan kirkko, 13.12. Oulujoki.

Julkaistu 10.1.2017

2017-01-10 11:03:01.0