Heikki Sarmannon uusi oratorio soi Oulun tuomiokirkossa 5.2.

John the Baptist on etnoa, afrobeatia, bluesia ja hallittua improvisaatiota
Kuvassa muusikot Sarmanto, Lund ja Mäkinen

Säveltäjä Heikki Sarmannon suurteos, John the Baptist -oratorio esitetään Oulun tuomiokirkossa sunnuntaina 5.2. kello 18. John the Baptist on nykyaikaan sijoitettu, orkesterille, kuorolle ja yhdeksälle solistille sävelletty kaksinäytöksinen musiikkidraama, joka kertoo oman aikansa edelläkävijästä Johannes Kastajasta. Teos esitetään nyt toista kertaa, kantaesitys oli Helsingissä viime marraskuussa.

Esityksen solisteina laulavat muun muassa Maria Lund, Jarmo Mäkinen, Anastasia Trizna ja Henri Tikkanen. Jussi Mattilan valmentamaa Kuopion nuorisokuoroa ja säveltäjän kokoamaa 11-henkistä orkesteria johtaa kapellimestari Rauno Tikkanen. Teoksen ohjaa Veera Airas ja puvustuksesta vastaa Elli Jalvas. Oratorion teksti on yhdysvaltalaisen kirjailijan Kim Richin käsialaa. Esityskieli on englanti.

Oratorioesitys käynnistää osaltaan Yhteisvastuukeräyksen Oulun ev.-lut. seurakunnissa. 15 euron ohjelmamaksusta lahjoitetaan osa Yhteisvastuulle. Ohjelmia voi ostaa tuomiokirkon ovelta tuntia ennen esitystä.

Teos on osa reformaation merkkivuoden ohjelmistoa ja kunnioittaa Suomen itsenäisyyden juhlavuotta. Vuonna 2017 oratoriota esitetään Oulun lisäksi Turussa, Tampereella, Porissa, Lahdessa ja Kuopiossa. Oratorion tuottaa Kristillinen taidesäätiö.

Oulun esityksen järjestää Oulun ev.-lut. seurakunnat yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa.

John the Baptist uudistaa oratorioperinnettä

Säveltäjä ja pianisti Heikki Sarmanto (s. 1939) on yksi suomalaisen modernin jazzin pioneereista, joka on luonut laajan kansainvälisen uran. Sarmanto on säveltänyt kirkollisiin yhteyksiin teoksia viiden vuosikymmenen ajan.

John the Baptist -oratorio on saanut vaikutteita afroamerikkalaisesta ja klassisesta musiikista sekä jazzista.

Kyseessä on uudenlainen kirkkomusiikkiteos, jolla on yhteys varhaiseen oratorioperinteeseen. Hallitut improvisaatiot ovat keskeinen osa teosta, ja jokainen esityskerta on ainutlaatuinen kokonaisuus.

Teos heijastaa aikaamme sekä teemallisesti että musiikillisesti. Kertomus on ajaton – teemoina valta, totuus ja naisten asema. Rytmillinen maailma tulee kaikkialta, missä säveltäjä on kulkenut:

”Teos on hyvin rytminen. Musiikillisesti siinä on etnoa, latinobiitiä ja paljon afroamerikkalaista rytmiä”, Sarmanto kuvailee.

Yhteisvastuukeräyksen 2017 kotimaan kohteena on ihmiskaupan uhrien auttaminen. Kansainvälisenä kohteena on konfliktien keskellä asuvien nuorten auttaminen.

Lue oratoriosta lisää blogista: http://baptistblog.fi/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Julkaistu 27.12.2016

Tue Dec 27 15:39:01 EET 2016