Joulun ja uuden vuoden ajan menovinkit

Joulukirkkojen myötä laskeudutaan joulun rauhaan.
20131130_Hoosiannajuhla_03_M.jpg

Joulun aikana 24–26.12. vietetään kirkkovuoden suosituimpia pyhiä. Kaikissa Oulun seitsemässä seurakunnassa järjestetään tuolloin jumalanpalveluksia, hartaushetkiä ja kello 23 alkavia jouluyön messuja.

Oulun tuomiokirkossa vietetään jouluyönä 24.12. kello 23 piispa Samuel Salmen toimittamaa messua, joka juhlistaa samalla alkanutta reformaation juhlavuotta. Messuun kootaan paikan päällä pop up -kuoro, johon halukkaat voivat osallistua. Kuoro kokoontuu kello 22.30 harjoittelemaan perinteisiä joululauluja juuri ennen messun alkua.

Joulun ajan kirkkopäivistä suosituimpia ovat perinteiseen tapaan jouluaatto ja ensimmäinen joulupäivä.  Viime vuonna Oulun ev.lut. seurakuntien joulun aikana pidetyissä jumalanpalveluksissa, hartauksissa ja messuissa kävi 12 868 henkilöä. Vuoden 2014 joulun aikaan vastaava luku oli 11 112. Luvuissa ovat mukana kaikkien Oulun seitsemän ev.lut. seurakunnan joulun ajan kirkkotilaisuuksissa käyneet.

Kaikki Oulun seurakuntien joulukirkot sekä muut joulun ja uuden vuoden ajan tapahtumat löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/joulu.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 19.12.–1.1.2017

Viikoilla 51 ja 52 Oulun seurakunnissa virittäydytään joulun viettoon ja uuden vuoden vastaanottamiseen.

Hyvän mielen -joulukonsertti maanantaina 19.12. kello 18.30 Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69 90650). Myllyojan koulun musiikkiluokat 6C ja 4B esiintyvät opettajiensa Riitta Koukkarin ja Elina Pesosen johdolla. Ohjelmassa yhteislaulua, musiikkiluokkien kuorojen esityksiä sekä Riitta Kentalan puhe. Tuotto Oulujoen seurakunnan diakoniatyön kautta joulumieltä vähävaraisille lapsiperheille.  Käsiohjelma 5€/10€.

Jouluinen urkukonsertti maanantaina 19.12. kello 19 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Tuomiokirkon urkuri Péter Marosvári soittaa tunnelmallista urkumusiikkia. Ohjelmassa kuullaan musiikki säveltäjiltä Bach, Buxtehude, Vivaldi, Gruber, Antalffy-Zsíross ja John G. Barr. Konserttiin on vapaa pääsy.

Jeesuksen seimellä -joulukonsertti maanantaina 19.12. kello 19–21 Ylikiimingin kirkossa (Kirkkomäki 91300). Joulukonsertissa esiintyvät Hohde-kuoro johtajanaan Leo Rahko sekä Ylikiimingin puhaltajat, johtajanaan Jaakko Rahko. Vapaa pääsy, ohjelma 5€, torttukahvit 2€.

Voittaa valo -joulukonsertti maanantaina 19.12. kello 19 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39 90150). Cantio Laudis -kuoron joulukonsertti. Kuoroa johtaa Olli Heikkilä. Urkurina on Ilpo Laspas. Vapaa pääsy, ohjelma 5€. Konsertin yhteydessä on myynnissä kuoron uusi Voittaa valo -jouluäänite hintaan 20€/kpl. Ennen konserttia ostettaessa ohjelma sisältyy hintaan.

"Betlehemin yö" -D'amen kuoron konsertti tiistaina 20.12. kello 19–20 Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3 90550). D'amen pitää ensimmäisen oman joulukonserttinsa kotikirkossa. Kuoro vieraili jouluohjelmistolla Krakovassa ja konsertin ohjelmassa onkin joululauluja mm. ortodoksikirkon piiristä. Kuoroa johtaa kanttori Tommi Hekkala ja kuoroa avustaa Pirjo Mäntyvaara. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelmamaksu 5€.

Kauneimmat joululaulut -tuokio keskiviikkona 21.12. kello 8–8.30 Haukiputaan SEO:n kahviossa (Revontie 1 90830 Haukipudas). Mukana kanttori Hannu Niemelä.

Jeesuksen seimellä -joulukonsertti keskiviikkona 21.12. kello 19 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Oulun Konservatorion kirkkomusiikin opiskelijoiden kuoro esiintyy Oulunsalon kirkossa perinteisessä joulukonsertissaan, joka alkaa kuorolaululla kynttiläkulkueessa. Konsertissa kuullaan sekä tunnettuja että vähän harvinaisempia joululauluja. Kuoron lisäksi kuullaan yksinlaulua ja urkumusiikkia sekä yhteislauluja. Kuoroa johtaa Christian Ahlskog. Konserttiin on vapaa pääsy. Halutessasi voit tukea Oulun Konservatorion kirkkomuusikoiden toimintaa ostamalla käsiohjelman.

Tuomaanpäivän joululauluilta keskiviikkona 21.12. kello 19–20.30 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Esko Jurvelinin lauluoppilaat ry:n järjestämä perinteinen joulukonsertti. Käsiohjelma 10€.

Seimen äärellä -joulukonsertti torstaina 22.12. kello 19–20 Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkonniementie 6 90900). Oulun konservatorion kirkkomusiikkiopiskelijoiden kuoron kaikille avoin joulukonsertti. Ohjelmassa kuorolaulua, yksinlaulua ja soitinsooloja.  Kuoroa johtaa Christian Ahlskog.

Valo välkkyvi talvitiellä -joulukonsertti torstaina 22.12. kello 20–21 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Henna-Mari Sivula (sopraano) ja Lauri-Kalle Kallunki (baritoni) laulavat perinteisiä ja uudempia joululauluja pianon ja urkujen säestyksellä. Miikka Lehtoaho soittaa urkuja ja pianoa. Vapaa pääsy.

Sydämeni joulu -sanan ja sävelen ilta perjantaina 23.12. kello 18 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Tilaisuudessa tuodaan joulurauhan sanomaa sydämiimme rakkaimpien joululaulujen ja -runojen kautta. Mieskvartetti Olli Paakinaho, Pekka Sinervo, Tommi Hekkala ja Pertti Seppänen esittävät tuttuja joululauluja. Baritonitorvea soittaa Tuomas Karjula, säestää Raakel Pöyhtäri. Tilaisuudessa on myös yhteislaulua sekä hartaus, jonka pitää pastori Helena Paalanne. Ohjelmalehtinen maksaa 5€ ja se sisältää kahvitarjoilun. Tuotto menee Tuiran seurakunnan diakoniatyölle vähävaraisten lähimmäistemme auttamiseen.

Joulun sininen hetki lauantaina 24.12. kello 15 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7). Rauhoitumme valon ja pimeän, ilon ja ikävän keskellä mietiskellen joulukertomusta ja laulaen joululauluja. Sinisen hetken toteuttavat pastori Minna Salmi, kanttori Anu Arvola-Greus (laulu ja viulu) ja Kari Kuivamäki (busuki ja koskettimet). Tapahtuma kestää noin 40 minuuttia.

Uudenvuodenaaton hartaushetki lauantaina 31.12. kello 19 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Toimittaa Salla Autere ja kanttorina Henna-Mari Sivula.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 15.12.2016