Menovinkkejä viikolle 46

Nuortenillat ja yökahvilat tarjoavat tekemistä nuorten perjantai-iltoihin
2016_05 rippikoulu nuoret_0648_THUMB.jpg

Oulun ev.-lut. seurakunnissa on perjantaisin lukuisia nuorteniltoja ja nuorille suunnattuja yökahviloita. Iltoja järjestetään myös yhteistyössä Oulun kaupungin nuorisotoimen kanssa.

Nuorisotyönohjaaja Anssi Putilan mukaan Tuiran seurakunnassa on pyritty siihen, että nuorille olisi tarjolla tekemistä joka perjantai-ilta. Tuiran kirkossa pidetään kaksi kertaa kuukaudessa nuorteniltoja perjantaisin kello 18–20. Lisäksi useimpina viikkoina aikaa voi viettää yökahvilassa kello 20–23 Tuiran kirkossa (Myllytie 5) tai joko Ritaharjun tai Kaijonharjun nuorisotilassa (Ritakierros 2; Kalevalantie 5), joissa illat järjestetään yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa.

Tuiran seurakunnan nuortenillat ovat teemallisia, nuorten nuorille tekemiä iltoja, jotka ovat rippileirien iltaohjelmien tyylisiä. Yökahvilat puolestaan tarjoavat mahdollisuuden vapaaseen oleskeluun ja jutusteluun. ”Joskus yökahvilassakin voi olla jokin teema, saatamme pitää vaikka peli-illan”, Putila kertoo.

Putila kannustaa nuoria tulemaan mukaan toimintaan: ”Nuortenilloissa voi tavata kavereita ja pientä syötävääkin löytyy. Ne ovat turvallisia paikkoja, joissa voi olla aidosti sitä mitä on. Illoissa on myös aikuinen paikalla, jos haluaa jutella jostain.”

Nuorisotyönohjaaja Jouni Heikinheimo kertoo, että myös Oulujoen seurakunnassa on ollut ajatuksena, että joka perjantaille löytyisi jotain toimintaa nuorille. Hintan seurakuntatalossa (Hintantie 89) on mahdollisuus viettää aikaa yökahvilassa perjantaisin yhdestä kahteen kertaa kuussa kello 19–23.00. Hintassa pidetään myös muutaman kerran kaudessa Cinemamiittejä, teemallisia elokuvailtoja nuorille. Lisäksi seurakuntatalon nuorten kellari on avoinna perjantaisin kello 18–21.

Yhteistyössä Oulun kaupungin nuorisotoimen kanssa järjestetään yökahviloita noin kerran kuussa myös Myllyojan ja Talvikankaan nuorisotaloissa (Karvarinaukio 11; Tuiskutie 10) sekä Ylikiimingin Boxissa (Harjutie 18). Illoissa on aina paikalla joku seurakunnan työntekijä. Hintan yökahvilassa on lisäksi mukana toimintaa ohjaamaan koulutettuja täysi-ikäisiä nuoria.

Kaikissa muissakin Oulun seurakunnissa on nuorille suunnattuja iltoja, ja niistä löytyy tietoa tapahtumakalenterista sekä seurakuntien omilta sivuilta.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 14.11.–20.11.2016

Cinemamiitti perjantaina 18.11. kello 18 Hintan seurakuntatalossa (Hintantie 89). Cinemamiitti on teemallinen elokuvailta nuorille. Tapaamisessa katsotaan elokuva ja keskustellaan illan teemasta, joka on tällä kertaa Vamma.

Nuortenilta perjantaina 18.11. kello 18–21 Wirkkulassa (Kirkkotie 10). Nuorteniltoihin kuuluu muun muassa leppoisaa yhdessäoloa, hiljentymistä ja tarjoilua.

Varttikirkko ja Yökahvila perjantaina 18.11. kello 18.30–22 Jäälin kappelissa (Rivitie 9). Nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu jumalapalvelus ja illanvietto. Yökahvilassa on tarjolla pientä purtavaa ja kahvia. Tekemistä löytyy moneen makuun pelailusta askarteluun ja jutusteluun.

ToivonSatama -nuortenilta perjantaina 18.11. kello 19–21 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8). Kerran kuukaudessa kaikkia rippikoulun käyneitä nuoria kutsutaan ToivonSatamaan. Iltaan voi tulla levähtämään, kahvittelemaan, pelailemaan ja oleilemaan yhdessä muiden etsijöiden ja seikkailijoiden seurassa.

Tuiran seurakunnan Yökahvila perjantaina 18.11. 20–23 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Yökahvilat tarjoavat yhdessäoloa, pelailua ja pientä purtavaa yläkouluikäisille. Illoissa on mukana seurakunnan työntekijä ja koulutettuja ohjaajia. Yökahvilat ovat päihteettömiä ja energiajuomavapaita.

Betlehemin yö -konsertti lauantaina 19.11. kello 16 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Tuiran seurakunnan D'amen-kuoron konsertissa virittäydytään joulun tunnelmaan. Konsertti päättää Entisajan joulumarkkinoiden lauantaipäivän. Kuoroa johtaa kanttori Tommi Hekkala. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelmamaksu on 5 €.

Tuomasmessu lauantaina 19.11. kello 18–20 Kastellin kirkossa (Töllintie 38). Tuomasmessu on ehtoollisjumalanpalvelus, jossa on paljon rukousta sekä reipasta ja koskettavaa musiikkia. Tuomiosunnuntain aaton Tuomasmessun toimittaa pastori Heikki Karppinen, saarnan pitää rovasti Markku Palosaari. Musiikissa Sarastus, Oulujoki Band sekä Markus ja Antti. Kahvi-/teetarjoilu.

Entisajan messu sunnuntaina 20.11.2016 kello 10 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Entisajan messussa käytetään vanhaa messukaavaa, vuoden 1923 messusävelmiä sekä vuoden 1938 virsikirjan virsiä. Messu aloittaa Entisajan joulumarkkinoiden sunnuntaipäivän. Liturgina toimii Petri Satomaa, musiikista vastaa kanttori Pirjo Mäntyvaara sekä Uusi Ääni -kuoro.

Tuomiorovasti Matti Pikkaraisen lähtöjuhlakonsertti sunnuntaina 20.11. kello 15–16.15 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Esiintyjinä Lauri-Kalle Kallunki (baritoni ja urut), Miikka Lehtoaho (urut ja piano), Raimo Paaso (baritoni), Henna-Mari Sivula (sopraano) ja Maija Tynkkynen (cembalo). Vapaa pääsy. Konsertti on seurattavissa osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Fri Nov 11 10:59:00 EET 2016