Reformaation merkkivuosi näkyy myös Oulussa

Reformaation merkkivuoden vietto alkaa ensi sunnuntaina uskonpuhdistuksen vuosipäivän aattona.
reformaatio_omenapuu_M.jpg

Martti Lutherin 95 teesiä käynnistivät reformaation 500 vuotta sitten. Merkkivuotta vietetään valtakunnallisesti ja kansainvälisesti.  Oulun ev.-lut. seurakunnissa merkkivuosi näkyy jumalanpalveluselämässä ja monissa tapahtumissa lokakuun viimeisestä sunnuntaista alkaen.

”Reformaatio on vaikuttanut Suomessa Mikael Agricolasta lähtien kieleen, kirkolliseen elämään, koulutusjärjestelmään, yhteiskunnan rakentumiseen, taiteisiin ja muuhun kulttuuriin – erityisesti myös arjen tavallisuuteen”, kertoo lääninrovasti Juhani Lavanko.

Reformaation merkkivuotta vietetään teemalla Armoa 2017!

”Lutherin opetus on kiteytettynä katekismuksessa. Katekismus painottaa, että kristillisen uskon ytimessä on armahtava Jumala. Merkkivuonna etsimme yhdessä hyvää elämää. Saamme pohtia, mitä armo ja armollisuus ovat ja miten ne näkyvät ja vaikuttavat oululaisessa todellisuudessa, arjessa ja pyhässä, työssä ja levossa”, Lavanko kuvailee.

Piispanmessuja ja musiikillisia kohokohtia

Merkkivuoden aikana järjestetään runsaasti kaikille avoimia tapahtumia kaikissa Oulun seitsemässä ev.-lut. seurakunnassa. Piispanmessuja vietetään tuomiokirkossa jouluyönä 2016 ja Rotuaarilla helatorstaina 2017.

Merkkivuoden musiikillisia kohokohtia ovat Heikki Sarmannon säveltämä Johannes Kastaja (John the Baptist) -oratorio Runebergin päivänä 5. helmikuuta kello 18, solisteina muun muassa Maria Lund ja Jarmo Mäkinen, sekä Friedrich Händelin Messias-oratorio 8.10. Molemmat esitykset ovat Oulun tuomiokirkossa.

Merkkivuoden aikana tulee ensiesitykseen Augsburgin tunnustus -kantaatti, jonka on säveltänyt oululainen Risto Ainali ja sanoittanut oululainen Satu Kreivi-Palosaari.

Lisätietoja reformaation merkkivuodesta: www.reformaatio2017.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2016-10-26 10:58:00.0