Valtakunnalliset vankilalähetyspäivät pidetään Oulussa 4.–6.11.2016

Yhteiskristillistä valtakunnallista tapahtumaa isännöi tänä vuonna ev.lut. kirkko
Vankilalahetyspaiva_2016_FB_mainos_M.jpg

Vuosittaiset valtakunnalliset vankilalähetyspäivät järjestetään pyhäinpäiväviikonloppuna 4.–6.11.2016 Oulussa.  Tapahtumapaikkana on Keskustan seurakuntatalo (Isokatu 17).

Perjantaista sunnuntaihin kestävien vankilalähetyspäivien ohjelmassa on puheita, musiikkia, rukousta, tervehdyspuheenvuoroja ja hengellistä opetusta. Vankilalähetyspäivien aikana puheenvuorot pitävät muun muassa Oulun vankilan vankilapastori Juhani Tervonen, kansanedustaja Mari-Leena Talvitie sekä Pelson vankilanjohtaja Ville-Veikko Pohjola. Viikonlopun aikana kuullaan myös vangin puheenvuoro. Vankilalähetyspäivien koko ohjelma löytyy sivulta www.oulunseurakunnat.fi/vankilalahetyspaivat.

Vankilalähetyspäivien ohjelma on suunnattu vankilatyössä olevien lisäksi kaikille kiinnostuneille. ”Vankilalähetyspäivät ja niiden anti tarjoavat voimavaroja ja virkistystä niin vankilantyöntekijöille kuin entisille vangeille sekä heidän omaisilleen”, kertoo Oulun tuomiokirkkoseurakunnan päihde- ja kriminaalityön diakoniatyöntekijä Riku-Matti Järvi.

Oulun seurakuntien kriminaalityö tarjoaa tukea vangeille ja heidän läheisilleen

Kirkon kriminaalityön tavoitteena on tukea vankeja ja heidän läheisiään paitsi tuomion aikana, myös auttaa sopeutumaan takaisin yhteiskuntaan rangaistuksen kärsimisen jälkeen.

Kaikissa vankiloissa työskentelee vankilapappi tai -diakoni.  Vankilasielunhoidon viranhaltijat ovat Rikosseuraamuslaitoksen palveluksessa. Lisäksi seurakuntien työntekijät käyvät säännöllisesti pitämässä hartauksia ja keskustelutilaisuuksia Oulun ja Pelson vankiloissa.

Merkittävä osa Oulun seurakuntien kriminaalityöstä tapahtuu vapautuneiden vankien kanssa. Vankilasta vapautuvia autetaan löytämään tukihenkilöitä ja heitä pyritään tukemaan asunnon hankinnassa yhteistyökumppaneiden kanssa.

Kirkkojen, kristillisten yhteisöjen ja seurakuntien yhteistyönä järjestettäviä vankilalähetyspäiviä isännöi joka vuosi eri kirkkokunta. Tänä vuonna isäntäseurakuntana on Oulun tuomiokirkkoseurakunta. Valtakunnallisten vankilalähetyspäivien järjestäjinä ovat Suomen evankelisluterilainen kirkko, Helluntaiherätys, Pelastusarmeija, Vapaakirkko ja Adventtikirkko. Kristittyjen yhteiset vankilalähetyspäivät järjestetään tänä vuonna jo 61.kerran. Vankilalähetyspäivien ohjelma on avoin ja maksuton kaikille.

Julkaistu 20.10.2016

2016-10-20 16:39:23.0