Tuiran kirkko on auki läpi yön Asunnottomien yönä 17.10.

Asunnottomien yötä vietetään maanantaina 17.10. ympäri Suomea. Oulussa Tuiran seurakunta osallistuu Asunnottomien yöhön pitämällä Tuiran kirkon (Myllytie 5) avoinna läpi yön. Lisäksi Oulun seurakunnat on mukana Rotuaarilla järjestettävässä Asunnottomien yö-tapahtumassa.
asunnottomien_yö_logo_pieni_L.jpg

Tuiran kirkko on avoinna maanantaista 17.10. tiistai-aamuun 18.10. kello 8 saakka. Kirkkoon voi tulla maanantai-iltana alkaen kello 18 syömään, hiljentymään tai vaikka kirkonpenkille nukkumaan. Kirkolla tarjotaan keittoa kello 18–20 välisenä aikana, ja voileipiä on tarjolla koko yön ajan. Tasatunnein kirkossa luetaan raamatuntekstejä.

”Asunnottomien yö on tapahtuma, joka muistuttaa siitä, että hyvinvointi ei jakaudu tasan. Seurakunnan tulisi jakaa sitä hyvää, mitä kukin on osakseen saanut. Siitä symbolisena merkkinä ja muistutuksena jakamisen tärkeydestä pidämme kirkkoa auki Asunnottomien yön läpi”, kertoo pastori Helena Paalanne Tuiran seurakunnasta.

Oulun päätapahtuma Rotuaarilla yhteistyöverkoston voimin

Asunnottomien yön Oulun päätapahtumaa vietetään maanantaina 17.10. kello 16–22 Rotuaarilla. Tapahtuman järjestää Oulun päihdetyön yhteistyöverkosto, jossa on osallistujia kaupungin hyvinvointipalveluista, seurakunnista ja järjestöistä.  Yhteistyöverkoston työntekijät ja vapaaehtoiset ovat paikalla keskustelemassa asunnottomuudesta, syrjäytymisestä ja sosiaalisesta huono-osaisuudesta. Tapahtuman yhteydessä järjestetään Kinttaat kaverille -vaatekeräys, jossa kerätään miesten lämpimiä takkeja, kaulahuiveja, päähineitä ja käsineitä. Vaatteita lahjoitetaan tapahtuman aikana niitä tarvitseville.

Toista kertaa järjestettävän tapahtuman taustalla on kansalaisliike Asunnottomien yö, joka tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon ja omaan kotiin. Kansalaisliikkeen järjestämiä tapahtumia on järjestetty vuosittain vähintään 20 paikkakunnalla, mikä tekee siitä yhden suurimmista sosiaali- ja terveysalan vuosittaisista mielenilmauksista. Asunnottomien yötä on vietetty vuodesta 2002 lähtien YK:n kansainvälisenä köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä.

Kuva: www.asunnottomienyo.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Julkaistu 12.10.2016

2016-10-12 14:37:01.0