Menovinkkejä viikolle 41

Huilumusiikkia ja barokin säveliä syksyyn
Oulun tuomiokirkko 2002 kuoriurut yl_osa_M.jpg

16.10. Oulun seurakuntien tapahtumista löytyy kaksi mielenkiintoista konserttia syksyisen sunnuntain viettoon.

Huilisti Eero Blomberg soittaa soolohuilumusiikkia kello 15–16 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10). Eero Blomberg on huilisti ja musiikkipedagogi, joka on soittanut muun muassa Oulun kaupunginorkesterissa.  Matineassa kuullaan musiikkia 1700-luvulta. Ohjelmassa on muun muassa J. S. Bachin ja Marin Marais’n sävellyksiä. Huilumatineaan on vapaa pääsy, ohjelmamaksu on 5 euroa.

Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a) pidetään kello 16–17 lähetyksen syyskonsertti. Konsertissa esiintyvät Aila Knihtilä ja Virve Karen (laulu), Sinikka Ala-Leppilampi (viulu) sekä Maija Tynkkynen (urut ja cembalo). Konsertin ohjelmassa on muun muassa saksalaista barokkimusiikkia ja suomalaisten säveltäjien, kuten Erkki Melartinin ja Ilmari Krohnin lauluja. Konsertissa kerätään kolehti lähetystyön hyväksi tuomiokirkkoseurakunnan nimikkosopimuksille. Konserttiin on vapaa pääsy.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 10.10.–16.10.2016

Miestenpiiri tiistaina 11.10. kello 18 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Riikka Honkavaara alustaa aiheesta ”Liikunnallisuus kristityn elämässä".

Tasaus-ilta keskiviikkona 12.10. kello 18–20 Oulunsalon Pysäkissä (Kauppiaantie 5). Suomen Lähetysseuran Tasaus-kampanja valottaa maattomuuden ongelmaa, sen ratkaisumahdollisuuksia ja kuinka yksittäinen ihminen voi olla mukana muutoksessa.

Tansanialainen ilta perjantaina 14.10. kello 18–20 Hintan seurakuntatalossa (Hintantie 89). Lähetystyöntekijä ja pastori Riitta Heinon kertoo elämästä Tansaniassa. Musisoimassa Oulujoen seurakunnan nuorten bändi. Illan päätteeksi myytävänä pizzaa, jonka tuotto menee nimikkolähetystyölle.

Tuiran seurakunnan nuortenilta perjantaina 14.10. kello 18–20 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Nuortenillat ovat teemallisia, rippileireillä tutuksi tulleiden iltaohjelmien tyylisiä nuorten nuorille tekemiä iltoja. Illoissa on aina paikalla jokin seurakunnan työntekijöistä sekä vanhempia nuoria. Illoissa on tarjolla pientä purtavaa.

Kaijonharjun yökahvila perjantaina 14.10. kello 20–23 Kaijonharjun nuorisotilassa (Kalevalantie 5). Yökahvila on yläkouluikäisille suunnattua iltatoimintaa, jossa voi pelailla ja jutella yhdessä muiden kanssa. Paikalla on seurakunnan työntekijä sekä kaupungin työntekijä ja koulutettuja yövalvojia.

Tuomasmessu lauantaina 15.10. kello 18–20 Kastellin kirkossa (Töllintie 38). Uskonpuhdistuksen muistopyhän aaton Tuomasmessussa saarnaa europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari, liturgina toimii Satu Kreivi-Palosaari. Naisten Pankin Oulun toimijat keittävät kirkkokahvit ja esittelevät toimintaansa. Musiikista vastaavat Riitta Piippo ja Chapel Band. Pyhäkoulu. Tuomasmessu on ehtoollisjumalanpalvelus, jossa on paljon rukousta sekä reipasta ja koskettavaa musiikkia.

Evankelista Luukkaan ja kappelin vihkimisen muistopäivän messu sunnuntaina 16.10.2016 kello 10 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7). Messun toimittaa Niilo Pesonen, mukana myös musiikkiryhmä. Messun jälkeen nyyttäribrunssi, johon voi halutessaan tuoda syötävää. Pyhäkoulu saarnan aikana.

Reformaation juhlavuoden aloitusmessu sunnuntaina 16.10.2016 kello 10 Haukiputaan kirkossa (Kirkkotie 10). Toimittaa Jaakko Tuisku. Mukana Haukiputaan kirkon kamarikuoro. Kirkkokahvit seurakuntakeskuksessa.

Reformaation juhlavuoden aloitusmessu sunnuntaina 16.10.2016 kello 10 Kiimingin kirkossa (Kirkonniementie 8). Messussa on mukana useita kuoroja. Messun jälkeen kirkkokahvit. Kirkkokahvien yhteydessä julkaistaan varhaiskasvatuksen leivontavihkonen ”Luther bullaa”.

Yhteislaulutilaisuus sunnuntaina 16.10.2016 kello 18 Sanginsuun seurakuntakodissa (Sanginsuuntie 59). Tilaisuudessa lauletaan virsiä ja hengellisiä lauluja. Mukana kanttori Lauri Nurkkala ja Gaudiate-kuoro. Iltahartaus. Kahvitarjoilu alkaen kello 17.45.

Kuva: Oulun ev.-lut. seurakunnat

Julkaistu 6.10.2016