Menovinkkejä viikolle 28

Urkujen säveliä Kiimingissä, suomalaista lauluperinnettä Haukiputaalla.
MeNaiset_THUMB.png

Urut soivat keskiviikkona 13.7. klo 19–20 Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkonniementie 6), jossa esiintymässä on urkumuusikko Christian Ahlskog. Hän soittaa konsertissa muun muassa Wolfgang Amadeus Mozartin, Oskar Merikannon ja Johann Sebastian Bachin sävellyksiä. Konserttiin on vapaa pääsy.

Christian Ahlskog on säännöllisesti Suomessa ja ulkomailla konsertoiva urkumuusikko, joka on viime vuosina esittänyt useita konserttisarjoja. Ahlskog on opiskellut urkujensoittoa Pietarsaaren  konservatoriossa, Sibelius-Akatemiassa sekä ulkomailla Amsterdamin konservatoriossa. Nykyisin hän toimii urkulehtorina Oulussa.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 11.7.–17.7.2016

Koskelan kesäkahvila maanantaina 11.7. klo 10–15 Koskelan seurakuntakodilla (Koskelantie 86). Edullisen kahvin ja pullan lisäksi tarjolla joka päivä erilaista ohjelmaa. Myynnissä myös käsitöitä. Kahvilan tuotto menee Suomen Lähetysseuran kautta Etiopian nälänhädän ehkäisemiseen. Kahvila on avoinna arkipäivisin klo 10–15. Kesäkahvilan pihalla on kirpputori, jonne voi lahjoittaa myytävää Missionuorten opintomatkaa varten. Tiistaisin kello 12 kokoontuu käsityökahvila, ja muulloin ompelemiseen on mahdollisuus Kesäkahvilan yläkerrassa sen aukioloaikoina.

Aittakirpputori maanantaina 11.7. klo 10–15  Koskelan seurakuntakodilla (Koskelantie 86).  Piha-aitassa on myytävänä kaikenlaista tavaraa halvalla. Kirppiksen tuotto käytetään missionuorten matkan tukemiseen. Kirpputori on avoinna perjantaihin 29.7. asti.

Kesäkahvila Cafe Krypta ja pieni käsityöpuoti maanantaina 11.7. klo 10–19 Oulun tuomiokirkon kryptassa (Isokatu 6). Kesäkahvilasta voi ostaa leivonnaisia ja käsitöitä. Kahvila on avoinna maanantaista perjantaihin klo 10–19.

Opastettu kirkkokierros maanantaina 11.7. klo 18–18.30 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a).  Oulun tuomiokirkon kesäoppaat esittelevät kierroksella tuomiokirkkoa ja sen historiaa.

Opastettu kävelykierros maanantaina 11.7. klo 18–20 Intiön hautausmaalla (Kajaanintie 1). Lähtö kierrokselle tapahtuu hautausmaan pääportilta hautajaishuoneiston edestä. Varustautuminen sään mukaisella pukeutumisella ja hyvillä jalkineilla.  Hautausmaakierroksia järjestetään maanantaisin klo 18–20 22.8. asti, ja niiden teema vaihtuu viikoittain. Maanantaina 11.7. teema on taiteilijoita ja kulttuuripersoonia. Kierrokset ovat ilmaisia eivätkä vaadi ennakkoilmoittautumista.

Kesäkahvila tiistaina 12.7. klo 12–15 Wirkkulassa haukiputaan seurakuntakeskuksen sisäpihalla (Kirkkotie 10). Kahvila on avoinna ti–pe klo 12–15  14.6.–5.8. välisenä aikana. Nuorten järjestämän kesäkahvilan tuotto lahjoitetaan lähetystyön hyväksi.

Nuorten aikuisten peli- ja nuotioilta torstaina 14.7. klo 18–21 Hietasaaren leirikeskuksessa (Hietasaarentie 19). Eväät ja hartaus seurakunnan puolesta, mahdollisuus saunomiseen ja uintiin.  Illat pidetään torstaisin klo 18–21 11.8. asti.

Kesäillan sävelhartaus torstaina 14.7. klo 20–21 Haukiputaan kirkossa (Kirkkotie 10). Esiintymässä MeNaiset-lauluyhtye, johon kuuluvat Anna-Kaisa Liedes, Eila Hartikainen, Maari Kallberg, Anneli Kont-Rahtola, Sirkka Kosonen ja Outi Pulkkinen. Vapaa pääsy, ohjelma 5 €.

Vuonna 1992 perustettu MeNaiset-lauluyhtye esittää musiikkia, jonka perustana on suomalainen ja suomalaisugrilainen laulukulttuuri. Laulajat tulkitsevat musiikkia luovasti oman persoonansa kautta ja esittävät laulut useimmiten alkuperäiskielellä. Yhtye on tehnyt kiertueita ja konserttimatkoja Suomen lisäksi myös eri puolille Länsi-Eurooppaa, Baltiaan ja Venäjälle.

Pienoismallikerho sunnuntaina 17.7. klo 15–17  Heinätorin seurakuntatalolla (Aleksanterinkatu 71). Kerho on tarkoitettu kaiken ikäisille pienoismallien ja figuurien rakentajille. Kerhossa voi opiskella rakentelua ja tutustua pienoismallien esikuvien historiaan.

Julkaistu 7.7.2016
Kuva: Sami Perttilä