Ylikiimingin kirkon 230-vuotisjuhlaa vietetään heinäkuussa

Kyläläisille ja kulttuurihistoriallisesti tärkeä kirkko.

Ylikiimingin kirkossa järjestetään 10.7. kello 10 kirkon tasavuosia juhlistava juhlajumalanpalvelus. Juhlavuoden päätapahtuma jatkuu jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokahveilla sekä Ylikiimingin kirkon historiasta kertovan asiantuntijaluennon merkeissä.

Ylikiimingin kirkko on rakennettu vuonna 1786. Myös tänä vuonna tuhopoltettu Ylivieskan kirkko oli rakennettu juuri samana vuonna. Ylikiimingin kirkko kuuluu Museoviraston valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon. Ylikiimingin kirkon suunnitteli ja rakensi tunnettuun kirkonrakentajasukuun kuulunut Jacob Rijf.

”Rakenteiltaan ja arkkitehtonisilta yksityiskohdiltaan hyvin säilynyt Ylikiimingin kirkko on tärkeä ja näkyvä osa ylikiiminkiläisten elämää. Esimerkiksi kirkon keskustorni on ainoa tyylilajissaan Suomessa, joka on kestänyt ajan saatossa”, kertoo 230-vuotisjuhlavuoden järjestelyissä mukana oleva Ylikiimingin seurakuntapiirin pappi Olavi Isokoski.

Asiantuntija esitelmöi kirkon rakentaneesta Jakob Rijfistä

Ylikiimingin kirkon juhlajumalanpalvelukseen ja juhlatilaisuuteen toivotaan järjestäjien taholta tulevan kaikkien, jotka kokevat Ylikiimingin kirkon itselleen merkitykselliseksi paikaksi. Myös vanhat kirkkoherrat kutsutaan paikalle.

Taidehistorian tutkija ja erityisesti kirkonrakentajasuku Rijfin rakennustoimintaan perehtynyt Paula Mäkelä esitelmöi Ylikiimingin kirkon rakennushistoriasta ja sen suunnitelleesta Jakob Rijfistä juhlajumalanpalveluksen jälkeen.

Juhlatilaisuus on osa Tervastiima-perinneviikon ohjelmistoa. Tervastiimaviikkoa vietetään Ylikiimingissä 4.–10.7. Myös Ylikiimingin kirkon urut viettävät 30-vuotisjuhlavuottaan tänä vuonna.

Julkaistu 1.7.2016

2016-07-01 09:40:00.0