Yhteinen ja oma hyvä

Vanhan viisauden mukaan ihmisen on tärkeä toimia eettisesti muita kohtaan. Kultaiseksi säännöksi sanottu periaate löytyy monista uskonnoista ja kulttuureista vähän eri tavalla muotoiltuna.

Raamatussa ohje on Jeesuksen Vuorisaarnassa: "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.”

Ohje vaikuttaa yksinkertaiselta ja siksi sen ääreen tulee harvoin pysähdyttyä. Uuden vuoden alkaessa tämä tärkeä viesti ansaitsee pienen pohdinnan.

Elämme ajassa, jossa oma vapaus ja yksilönoikeudet saattavat saada yhteistä hyvää suuremman painoarvon. Kultaisen säännön kaltainen ohje voidaan kokea aikansaeläneenä, vääränlaisena itsensä ohittamisena ja nöyristelynä. Itsehoito-oppaat antavat ymmärtää, että onnen avaimet ovat jokaisen omassa taskussa.

Ja tiettyyn rajaan asti ovatkin! Toinen perusperiaate hoksauttaa juuri siitä, kuinka tärkeä on olla hyvä itselleen, että voi olla hyvä muille. Lentokoneessa tämä kerrotaan ennen koneen nousua, jotta kaikki osaisivat toimia ilmanpaineen laskiessa: laita happinaamari ensin omille kasvoillesi ja auta sitten muita.

Raamatussa tätä sanotaan rakkauden kaksoiskäskyksi: Rakasta Jumalaa yli kaiken, ja lähimmäistä niin kuin itseäsi.

Suunta on selvä: itseä ei saa unohtaa, muttei myöskään lähimmäistä.

Kaiken välittämisen lähteenä kristillisessä ajattelussa on Jumala. Siksi rakastamisen muoto on ristin muotoinen: ihminen on maan ja taivaan välissä. Maasta tulleena, taivaaseen kurottavana, kädet kohti lähimmäistä ojennettuina.

Kurkotellaan alkaneena vuonna toinen toistamme kohti. Tehdään se, mitä toivotaan itsellemme tehtävän. Huolehditaan yhteisestä ja omasta hyvästä!

Satu Saarinen,
Oulun tuomiorovasti

Kirjoitus on julkaistu Forum24-lehdessä 5.1.2022.

Tuomiorovasti, Oulun tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto: Puheenjohtaja
Oulun tuomiokirkkoseurakunta