Uskonnollisilla johtajilla on vastuu rauhasta

Menneellä viikolla Oulussa järjestettiin ensimmäistä kertaa Uskontojen rauhankävely. Eri uskontojen ja vakaumusten edustajat asettuivat yhdessä maailman rauhan ja yhteiskuntarauhan puolelle.

Välillä uskontojen välistä yhteistyötä karsastetaan, koska sen pelätään johtavan uskontojen ja vakaumusten sekoittumiseen. Eri maailmankatsomusten kannattajia yhdistäviä asioita löytyy kuitenkin ilman, että kenenkään tarvitsee pelätä oman identiteetin tai vakaumuksen häviämistä. Huoli luonnon tuhoutumisesta ja maailman rauhasta on yksi tällainen asia.

Laajasti on hyväksytty kultaisen säännön periaate, jonka mukaan on pyrittävä tekemään toiselle se, mitä toivoisi itselleen tehtävän vastaavassa tilanteessa. Esimerkiksi kristinuskoon kuuluu tämän lisäksi rajaton lähimmäisenrakkaus, joka tarkoittaa toisen rakastamista myös silloin, kun hän on vihollinen tai muuten itselle vastenmielinen.

Uskontojen kannattajilla ja erityisesti uskonnollisilla johtajilla on erityinen vastuu maailman rauhan ja yhteiskuntarauhan säilymisestä. Uskontoja ja vakaumuksia on käytetty ja käytetään välineinä väkivallan oikeuttamiselle tai toisen ryhmän sortamiseksi. Tehtävämme on pitää huoli, että näin ei tapahdu. Uskonnollisten johtajien on asetuttava kaikkea toisen demonisointia ja sortoa vastaan. Ihmisen vakaumus on jotain, johon ei voi koskaan kuulua pakkoa. Kyse on vapaudesta ja kunnioituksesta.

Jeesuksen antama ohje on: ”Rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta.” Mt. 5:44

Niilo Pesonen,
Tuiran seurakunnan kirkkoherra

Kirjoitus on julkaistu Forum24-lehdessä 29.9.2021.

Kirkkoherra, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja
Tuiran seurakunta