Somen varjoista valoon

Kesä luo toivoa, että koronan jälkeen elämä palautuisi jo lähelle normaalia. Korona on eristänyt meidät tehokkaasti toisistamme. On paljon kohtaamisen nälkää, yhteisöllisyyden nälkää. Reilun vuoden aikana kaikki olemme kärsineet, osa enemmän osa vähemmän. Tämä aika on jättänyt syvän jäljen erityisesti kasvaviin nuoriin. Kriiseissä erot lasten ja nuorten välillä kasvavat tavanomaisesta. Millainen ”velka” korona-ajasta jää maksettavaksi nuorten keskuudessa? Tästä velasta kertoo muun muassa raaistuneet väkivallan teot, kasvava pahoinvointi ja huumeiden käyttö.

Taustalla on varmasti monia asioita, ei yksittäistä tekijää. On kyse ainakin somesta, vanhemmuudesta, perheen merkityksen kaventumisesta, yhteiskunnallisesta eriarvoistumisesta ja vastakkaisiin leireihin jakaantumisesta.

Nuoret elävät some-maailmassa, joka imee mukaan ja valloittaa. Meidän aikuisten on vaikea täysin ymmärtää tätä somen vaikuttavuutta nuorten elämään, koska olemme itse saaneet elämän eväät ensin muulta. Somessa on varmasti paljon hyvää, mutta samalla se on helposti hallitsematon. Se on kuin tuli, joka on hyvä renki, mutta huono isäntä. Nuori imee vaikutteita tiedostamattaan. Hän saa osin vääristyneen ja valheellisen kuvan elämästä ja vertaa itseään ja omaa elämää kaikkeen näkemäänsä. Oma elämä ei näytä vastaavan tuota somesta välittyvää kuvaa. Hän voi ahdistua ja masentua.

Nuoret tarvitsevat turvallista vanhempaa, joka välittää ja osoittaa turvalliset rajat. Elämän varjoissa tarvitaan aikuista, joka kuuntelee ja auttaa. Viesti nuorelle on: Sinä olet arvokas, sinä riität, toivoa on. Asiat voivat korjaantua. Elämä kantaa. Tavallinen arki rutiineineen riittää.

Pauli Niemelä,
Kiimingin seurakunnan kirkkoherra, lääninrovasti