Someilo vai joulun ilo?

Muutaman päivän päästä sosiaalinen media (some) täyttyy kuvista, joissa perheen jäsenet avaavat innokkaasti joululahjojaan. Näkyy lasten iloa, mutta myös aikuisten herkistymistä. Joulun vietto on myös herkuttelua tutussa porukassa. Välillä käydään ulkoilemassa, mutta kuinkas kävikään, joku seurueesta keksi jotakin hassua, joka päätettiin laittaa myös laajempaan jakoon. Tykkää tai laita sydänhymiö.

Joulun somekuvia katselemalla voisi päätellä, että juhlaa ei vietetä missään yksin. Ja joulun ruokiin ja juomiin on jaksettu panostaa. Lahjojen hankinta näyttää jälleen kerran osuneen nappiin. Somessa näkyy meidän perheen tai oman parisuhteen brändääminen. Joulu on onnistuneen lähisuhteen esittelyn aikaa. Ei ihme, että monet suhtautuvat lähestyvään juhlaan viettoon puistatuksella. He kun tietävät, että minun joulustani ei saa hyvää sometarinaa. Yksin tai vähillä rahoilla rakennettu juhla ei tarjoa kummoisia highlighteja.

Seurakuntien eräs keskeinen ajatus on rinnalla kulkeminen. Kirkon työntekijöillä on tiedossa, että jouluun satsaaminen on monissa talouksissa aikamoinen ponnistus. Joulun sanoma maailmaan syntyneestä Jeesus-lapsesta on kuitenkin valmis. Oikeaan jouluun ei tarvita ulkoisia valmisteluja, siihen valmistaudutaan omassa sydämessä.

Rakenna joulusta oman itsesi näköinen. Et ole huono emäntä tai välipitämätön isäntä, jos ulkoiset valmistelut jäävät kesken. Tärkeämpää on, että läheisilläsi ja sinulla itselläsi on turvallinen olo. Miten ne enkelit kedolla lauloivatkaan? Maan päällä rauha ihmisillä, joita Jumala rakastaa.

Ilkka Mäkinen,
Oulujoen kirkkoherra

Kirjoitus on julkaistu Forum24-lehdessä 20.12.2021.

Kirkkoherra
Oulujoen seurakunta