Rukous vaikuttaa

Viime aikoina olen iloinnut siitä, että monet ovat rohkeasti pyytäneet esirukousta itselleen tai läheiselleen. Oulujoen seurakunnalle tulee joka viikko viestejä, joissa toivotaan, että jumalanpalveluksessa rukoiltaisiin hänen asioidensa puolesta. Olen ymmärtänyt, että vastaava tilanne on kaikissa muissakin Oulun luterilaisissa seurakunnissa. Tällaisissa yhteydenotoissa sanoitetaan elämän kolhuja, jotka hiertävät juuri nyt. Aiheissa tulevat esille elämän koko kirjo työelämän haasteista ja parisuhteen kiemuroista monenlaisiin yksittäisen ihmisen kokemiin vaikeuksiin.

Esirukous tarkoittaa seurakunnan tai muun turvallisen porukan yhteistä hiljentymistä apua tarvitsevan asioissa. Sunnuntain jumalanpalveluksessa ihmisten pyynnöt esitetään nimettöminä. Työntekijät ja vapaaehtoiset muokkaavat toisinaan niitä, osittain anonymiteetin suojaamisen, osittain sujuvuuden vuoksi. Henkilökohtaisten aiheiden lisäksi kirkossa rukoillaan säännöllisesti kirkon toiminnan, yhteiskunnan päättäjien ja kärsivien ihmisten puolesta. Lisäksi samaan rukoukseen liitetään seurakunnan uudet kastetut perheineen, avioliittoon kuulutetut, vainajat ja heitä surevat.

Kirkkoisä Tertullianus (kuoli 230) kuvasi rukouksen voimaa, että ”yksin rukous voittaa Jumalan”. Jeesus rohkaisi samassa hengessä lähestymään Jumalaa kärsivällisesti (vrt. Luuk 11:1-13). Joskus Jumala toimii vasta sitkeiden pyyntöjen jälkeen, vaikka hän kuulee jopa sydämen huokaukset.

Oulun seurakuntien kotisivujen kautta oman aiheen lähettäminen onnistuu helposti. Sen kautta voit hakea itsellesi läheisen seurakunnan sivun ja valita alaotsikon esirukouspyynnöt. Sen kautta asiasi lähtevät jumalanpalvelusta viettävän seurakunnan rukoiltavaksi.

Ilkka Mäkinen, Oulujoen seurakunnan kirkkoherra

Kirjoitus on julkaistu Forum24-lehdessä 17.3.2021.

Kirkkoherra
Oulujoen seurakunta