Ihmisyys ja sodan julmat kasvot

Viime viikonlopun aikana paljastui Venäjän joukkojen tekemiä karmaisevia sotarikoksia. Vallattujen kylien siviilit ovat kärsineet miehittäjien tekemistä tuhoista ja niiden lähtiessä tekemistä teloituksista. Nämä on tutkittava ja niiden tekijät saatettava vastuuseen rikoksesta ihmisyyttä vastaan.

Sota on sotaa, aina julmaa, mutta sodallakin on sääntönsä. Niillä pyritään suojelemaan siviilejä, erityisesti lapsia, naisia ja vanhuksia. Sodan säännöillä varjellaan sairaaloita, kouluja, päiväkoteja ja pyhiä rakennuksia. Säännöillä yritetään estää sotilaita ylittämästä ihmisyyden rajoja.

Ihmisellä on ollut halu kostaa edeltävää tekoa enemmän. Ihmiskunta on yrittänyt erilaisten lakien avulla rajata jo vuosituhansia tällaista koston kierrettä. Ankarana tunnettu, mutta itseasiassa lempeä Hammurabin laki (noin 1700 eKr.) rajasi koston periaatteeseen ”silmä silmästä, hammas hampaasta”, mutta ei enempää.

Sodat paljastavat ihmisyyden julman puolen. Siksi ne ovat usein muuttaneet käsitystämme ihmisyydestä. Ihminen osaa tehdä karmeita asioita. Pahuuden voimat ovat todelliset ja vahvat. Niiden vaikutusta ei tarvinne todistella maailmassamme, eikä myöskään itsessämme. Pahuus asuu minussa. Joudun taistelemaan sitä vastaan.

Käymme jälleen kohti ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä. Pääsiäisen tapahtumat kertovat pahuuden voimasta ja vallasta. Mutta niillä ei ole kuitenkaan viimeistä sanaa. Taistelu on voitettu. Ratkaiseva voitto on jo saavutettu. Ristissä on toivomme.

Pauli Niemelä
Lääninrovasti, Kiimingin seurakunnan kirkkoherra

Kirjoitus on julkaistu Forum24-lehdessä 6.4.2022.

Kirkkoherra
Kiimingin seurakunta