Kirkkosalin lasimaalaukset

Oulun tuomiokirkon kirkkosalia kaunistaa 11 lasimaalausta kolmelta aikakaudelta: vuosilta 1898, 1932 ja 1977.

Vanhimmat maalaukset, ”Jeesus ristillä" ja "Kristuksen ylösnousemus", sijaitsevat alttaripäädyn ikkunoissa. Ne on valmistanut tukholmalainen lasimaalaustehdas Neumann & Vogel.

”Jeesus ristillä” vasemmanpuoleisessa kuori-ikkunassa.
Kuva: Sanna Krook.

Kirkon sisäkorjauksen yhteydessä 1932 pohjois- ja eteläsakaran ikkunoihin hankittiin kuusi lasimaalausta osin seurakuntalaisten lahjoitusvaroilla ja osin seurakunnan kustantamana. Ne suunnitteli taiteilija Gunnar Forsström ja valmisti S. Wuorion lasimaalaamo.

Gunnar Forsströmin lasimaalaus "Kristuksen syntymä,
enkelin ilmoitus paimenille ja kuningasten kumarrus".
Kuva: Sanna Krook.

Sisäkorjauksessa eteläpäätyyn sijoitettiin rovastinna Lotty Snellmanin lahjoittama "Kristuksen syntymä, enkelin ilmoitus paimenille ja kuningasten kumarrus" sekä kauppaneuvoksetar Maikki J. Santaholman lahjoittama "Hyvä paimen ja Jeesus lasten kanssa". Pohjoispäätyyn saatiin Matilda Pettersson-Pekurin lahjoittama "Vuorisaarna, Kristuksen saarna pellolla ja merellä" sekä Laura ja J. A. Mannermaan lahjoittama "Kristus parantaa ramman, herättää Jairuksen tyttären ja parantaa sokean".

Yksityiskohta Gunnar Forsströmin lasimaalauksesta
"Hyvä paimen ja Jeesus lasten kanssa".
Kuva: Sanna Krook.

Seurakunta maksoi etelä- ja pohjoispäädyn pyöröikkunoiden lasimaalaukset "Pyhän Hengen kyyhkynen ja viiniköynnös" sekä ”Kristus-karitsa ja piikkikruunu”.

Gunnar Forsströmin suunnittelema ”Pyhän Hengen
kyyhkynen ja viiniköynnös” kirkon eteläpäädyssä.
Kuva: Oulun ev.lut. seurakunnat.

Tuomiokirkon 200-vuotisjuhlan yhteydessä 4.12.1977 paljastettiin kolme uutta S. Wuorion lasimaalaamossa valmistettua lasimaalausta. Eteläsakaran itäseinä sai Bruno Tuukkasen työn "Jeesuksen kärsimystie", jonka lahjoittivat useat oululaiset järjestöt ja yksityishenkilöt. Oulun Diakonissalaitos lahjoitti eteläsakaran länsiseinälle Onni Ojan "Vuorisaarnan". Pohjoissakaran länsiseinälle sijoitettiin Oulun ev.lut. seurakuntayhtymän varoilla hankittu Lauri Ahlgrénin "Pyhä Kolminaisuus".

Yksityiskohta Bruno Tuukkasen lasimaalauksesta ”Jeesuksen kärsimystie”.
Kuva: Sanna Krook.

Yksityiskohta Onni Ojan lasimaalauksesta ”Vuorisaarna”. Kuva: Sanna Krook.

Lauri Ahlgrénin lasimaalaus "Pyhä Kolminaisuus".