Ekumeeninen rukoushetki Oulun tuomiokirkossa 15.6.

Vieraana Muurmanskin ja Montsegorskin piispa metropoliitta Simon.

Oulun tuomiokirkossa järjestetään ekumeeninen rukoushetki keskiviikkona 15.6. kello 18. Rukoushetkessä ovat mukana Oulussa vieraileva Muurmanskin ja Montsegorskin piispa metropoliitta Simon, Oulun hiippakunnan piispa Samuel Salmi sekä Oulun ortodoksisen hiippakunnan piispa metropoliitta Elia.

Rukoushetkeen ovat kaikki tervetulleita.

”Rukoushetki on tilaisuus todistaa sitä, että me luterilaiset emme ole yksin kristittyinä. Ekumeniaa eli kristittyjen välistä yhteyttä yli maiden rajojen tarvitaan”, kertoo Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen.

Pohjoisen kirkkojen yhteistyö

Muurmanskin ja Montsegorskin piispa metropoliitta Simon on Oulun hiippakunnan piispan Samuel Salmen vieraana Oulussa 14.–16.6. Ekumeeninen rukoushetki on osa metropoliitta Simonin vierailuohjelmaa. Ohjelmassa on muun muassa tapaaminen Oulun kaupungin johdon kanssa. Ennen Oulun vierailua metropoliitta vierailee Saamelaiskäräjillä Inarissa.

”Vierailun tarkoituksena on syventää Venäjän ortodoksisen kirkon ja Suomen luterilaisen kirkon suhteita Oulun hiippakunnan ja Muurmanskin hiippakunnan yhteistyön kautta. Hiippakunnillamme on Barentsin kirkkojen neuvoston kautta pitkä ja hyvä yhteistyö”, toteaa piispa Samuel Salmi.

Vuonna 1996 perustettuun Barentsin kirkkojen neuvostoon kuuluu Oulun evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen hiippakunnan lisäksi kaksi ruotsalaista, yksi norjalainen ja kolme venäläistä hiippakuntaa sekä Inkerin kirkko.

Yhteistyön keskiössä ovat teologisten teemojen lisäksi sosiaaliset kysymykset ja ympäristöasiat, kirkkojen antama koulutus sekä alkuperäiskansojen, erityisesti saamelaisten asema.

Wed Jun 08 08:33:01 EEST 2016