Ekaluokkalaiset siunataan koulutielle syksyllä

Oulun ev.lut. seurakunnissa siunataan kouluntiensä aloittavat syksyllä juuri koulujen alkamisen alla. Vain Oulujoen seurakunnassa siunaamiset ovat keväällä.

Tiedote 3.5.2016

Oulun ev.lut. seurakunnissa siunataan kouluntiensä aloittavat syksyllä juuri koulujen alkamisen alla. Vain Oulujoen seurakunnassa kouluun lähtevien siunaaminen tapahtuu jo keväällä päiväkodeissa sekä 15.5. kello 16 Hintan seurakuntatalolla (Hintatie 89).

Syksyllä järjestettävistä tilaisuuksista tiedotetaan tarkemmin heinäkuun aikana, ja useimmissa seurakunnissa ekaluokkalaiselle tulee kutsu postissa.

Monissa Oulun seurakunnissa siunaamistilaisuudet on aiemmin järjestetty keväällä, mutta nyt ajankohta on siirretty lähelle koulujen alkamista.

”Koulutielle siunaaminen konkretisoituu lapselle paremmin, kun se on ajallisesti kytköksissä koulujen alkuun”, Karjasillan kirkkoherra Juhani Lavanko kertoo muutoksen taustasta.

Lavanko toivoo, että lapsen perheenjäsenten ja kummien lisäksi ekaluokkalaisten opettajat tulevat mukaan, kun lapset siunataan koulutielle.

”Kaikki lapsen ympärillä olevat, tärkeimpänä perhe, mutta myös yhteisöinä seurakunta ja koulu, haluavat tukea lasta tässä tärkeässä taitekohdassa. Lapselle on tärkeää saada hyvästellä päiväkoti rauhassa, ja kun koulut alkavat, suunnataan yhdessä eteenpäin.”

Perheet kutsutaan oman alueensa ja seurakuntansa kirkkoon, mutta jos he eivät pääse omaan tilaisuuteen, he voivat valita jonkin toisen ajankohdan ja kirkon. Kouluunlähtösiunaukset ovat kestoltaan ekaluokkalaisille sopivia.

Kouluun lähtevien siunaamistilaisuudet ajoittuvat syksyllä viikolle 32 eli koulujen alkamisviikolle.

2016-05-03 10:56:01.0