Piispa Samuel Salmen pääsiäistervehdys 2016: Yhteys tuo ilon ja rohkeuden palveluun

Oulun hiippakunnalle pääsiäisenä 2016
piispa.jpeg

Yhteys tuo ilon ja rohkeuden palveluun

Pääsiäinen 2016 on merkkivuosi Oulun kirkollisessa elämässä. Tänä vuonna tulee kuluneeksi tasan 30 vuotta siitä, kun luterilaiset ja ortodoksiset kristityt saattoivat viettää yhteistä pääsiäistä osallistumalla toistensa kanssa juhlaan.

Heinäpäässä Oulussa tungeksi ihmisiä keskiyön palveluksissa, ja monien silmien edessä on vieläkin ristisaattoa seuranneiden ihmisten joukko asuintalojen parvekkeilla. Kun yhteinen päämäärä kohdattiin yhteisessä juhlassa, läsnä oli ilo, joka myös tarttui. Raja-aidat saatettiin hetkeksi unohtaa ja käydä avoimin sydämin juhlaan.

Sukupolven mittainen aika tuosta tapahtumasta tuo meidät tänä pääsiäisenä uudelleen yhteyden etsimisen lähteille. Paljon yhteistyötä on kehitetty vuosikymmenten aikana ja Oulun ekumeniasta on tullut laajemminkin käsite. Se on merkinnyt sen tiedostamista, että rinnan opillisten kysymysten selvittelyn on tehtävä työtä arjen kohtaamisten kanssa ja tilaa raivattava sydänten ekumenialle.

Kahden kirkkokunnan yhteinen pääsiäinen on myös laajentunut yhteistyöksi muidenkin kirkkojen välille ja oululaisen roomalais-katolisen seurakunnan mukaantulo vuosien saatossa on syventänyt kristikunnan yhteisen perinnön ymmärtämistä hiippakuntamme alueella.

Maailmanlaajuisesti on kuluvana vuonna saatu iloita suurten kirkkokuntien halusta etsiä tietä toistensa luo vuosisataisen eron jälkeen. Ilmapiirissä on sovinnon tuntua ja viesti koko maailmalle.
Elämme poikkeuksellisten muutosvirtojen pyörteissä omana aikanamme. Useat kyselevät kehityksen suuntaa. Sitä on kuitenkin vaikea arvioida, kun liian monet osatekijät liikkuvat ja eri suuntiinkin.

Nyt tarvitaan maailmanlaajuisia toivon merkkejä. Eräs niistä, eikä
vähäisin, on kristittyjen pyrkimys löytää sydänten yhteys ja siten osoittaa, että maailmasta ei ole ilo kadonnut. Se, mitä tapahtui Oulun pääsiäisenä 1986, on ollut hedelmää kantava ilonpisara kristittyjen suuressa perheessä. Olemme nyt puolestamme kutsuttuja tekemään työtä yhä laajemman yhteisymmärryksen ja rakkauden toiminnan puolesta muuttuneessa maailmassa.

Rakkauden voimasta maailmassa oli kysymys, kun Kristus tuotiin ensimmäisen pääsiäisen alla maaherra Pontius Pilatuksen eteen. Siellä käytiin keskustelu ylimmän maailmanvallan, Rooman edustajan ja itsensä Jumalan Pojan välillä. ”Minun kuninkuuteni ei ole peräisin täältä. ”Sinä siis kuitenkin olet kuningas?” Pilatus sanoi. Jeesus vastasi: ”Itse sinä sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten tullut tähän maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minua.” Mitä on totuus?” kysyi Pilatus. - Tunnetuin seurauksin evankeliumit kertovat, miten Jeesus annettiin ristiinnaulitsemista vaativien ihmisten mielivallalle.

Maailmanhistorian mullistaneen ensimmäisen pääsiäisen sanoma oli juuri rakkaudessa. Kärsivän Kristuksen voitto kuolemasta oli se totuus, jonka Jumala on valmistanut koko ihmiskunnalle. Kristillinen toivo kaiken uudeksi tulemisesta ja uusien mahdollisuuksien avautumisesta kärsimyksen ja kuolemankin keskellä on sanoma, jota mikään maailman valta ei voi tehdä tyhjäksi, ei suurinkaan.

Tällaista toivoa tänään on lupa ja kehotus pitää rohkeasti esillä. Kristittyinä saamme rukoilla toinen toistemme puolesta ja sen yhteyden puolesta, jotta ”maailma uskoisi”. Sisäisen lujittumisen ja ilon kautta voimme helpommin kulkea kaikkia ihmisiä palvelevaa tietä, kuten Ylösnoussut on esimerkillään osoittanut.

Siunattua pääsiäisaikaa 2016 toivottaen,
Kristus on ylösnoussut!