Vielä kerran - Heureka palaa juurilleen

Gospelbändi Heurekan konsertti on Oulussa Keskustan seurakuntatalossa perjantaina 26.2. kello 18. Käsiohjelman hinta on 10 €.

Heureka2015-9553_M.jpg

80-lukulaisen Suomigospelin menestyjiin kuulunut Heureka palasi lavalle viime kesänä. Bändin maineeseen nostanut debyyttialbumi uudelleenjulkaistiin terästettynä kahdella uudella kappaleella. Kesän kahden comeback-keikan innostamana Heureka päätti ilahduttaa gospel-väkeä vierailemalla tammi-helmikuun aikana neljällä paikkakunnalla. Heurekan viimeiset Reunion-konsertit pidetään Oulussa ja Kajaanissa. Heurekan ura alkoi 1980-luvulla Kajaanista ja päättyy Kajaaniin.

UUDELLEENJULKAISTU Heurekan ensimmäinen albumi näki päivänvalon kesällä 1987 Matti ja Teppo Ruohosen omistaman M&T-tuotannon kautta. Levyn tuottajana oli Jukka Palonen.

-Heurekan ensiäänite oli julkaisuajankohtanaan sen ajan merkittävimpiä julkaisuja suomalaisen hengellisen nuorisomusiikin puolella. Tietyissä piireissä se sai erittäin runsaasti huomiota ja saavutti legendaarisen maineen. Äänitteen uudelleenjulkaisu on siis vähintäänkin perusteltua, sanoo Aikamedian musiikkipäällikkö Harri Helenius.

Bonuksena albumilla ovat mukana Heurekan 80-luvun varhaistuotantoon kuuluneet Yö ja Tuntemattomaan, jotka eivät kuitenkaan studioon saakka päätyneet. Heurekalle juuri näiden kappaleiden tekeminen oli eräänlainen mieliteko ja kustantajalle selkeä lisäarvo tuotteeseen.

-Se on merkittävä asia, että mukana on kaksi, alkuperäiseltä albumilta alunperin karsiutunutta kappaletta. Kappaleet on äänitetty tänä vuonna, mutta niissä on kunnioitettu alkuperäisen julkaisuajankohdan tyyliä ja niitä voidaankin pitää lähes autenttisena kuvana siitä, miltä ne olisivat kuulostaneet alkuperäisellä albumilla. Näin kolmenkymmenen vuoden jälkeen vastataan vihdoin kappaleista silloin keikkojen jälkeen kyselleiden toiveisiin ja saatetaan ne lopulta äänitteelle asti, sanoo Helenius.

Levyn hittikappaleiksi nousivat Sodan jälkeen, Rakkauden kulkuri ja Sun voimas jää. Levy myytiin jo alkuvuosina loppuun.

-Moni on tätä varmasti odottanut jo pitkään, mutta aika ei vaan ole ollut kypsä sille. En tiedä onko se kypsempi vieläkään, mutta halusimme saada ensimmäisen albumimme julkaistua uudelleen. Sehän oli vielä LP-levy- ja kasettiaikakautta, eikä sitä julkaistu ollenkaan CD-muodossa. Materiaalikin vaihtoi omistajaa tässä välillä Matilta ja Tepolta Warner Musicille, master-nauhat olivat hukassa ja oli epätietoisuutta saadaanko albumia ylipäätään julkaistua uudelleen. Mutta tarina on saanut onnellisen lopun, sanoo yhtyeen kaulahahmo Jari Levy.

HEUREKAN ALKUHISTORIA pohjautuu pitkälti kajaanilaisten Levyn veljesten keskinäiseen musisointiin. Rumpali Juha ja kosketinsoittaja-laulaja Jari aloittelivat yhteissoiton omassa olohuoneessa Kajaanin Hevossuolla, kaveripiirissä ja seurakuntaympyröissä. 80-luvulla bändin riveissä soittivat basisti Juha Huotari ja kitaristi Eero Jurvansuu. Mikael Juntunen tuli basistiksi vuonna 1985. Tommi Pounusaari ja Haaparannassa asunut kitaristi Rauno Karmitsa tulivat mukaan seuraavana vuonna.

Heurekan toinen albumi Muut äänet julkaistiin vuonna 1989 myös Jukka Palosen tuottamana. Kokoonpanoon liittyi lyömäsoittajaksi Tommi Levy. Aktiivinen toiminta päättyi vuonna 1990. Heurekan perustamisesta nykymuodossa on siis kulunut 30 vuotta ja viimeisestä keikasta yli neljännesvuosisata. Kajaanin edellisestä keikasta on kulunut siis 26 vuotta, ja paljon muistoja herättävästä Oulun Gospel-tapahtuman konsertista pari vuotta enemmän.

-Nämä ovat ainoat comeback-kiertueen keikat pohjoisessa. Oulu ja Kajaani olivat luontevia valintoja. Puolet bändistä asuu Oulussa ja Kajaanista kaikki lähti. Jotenkin se vaan tuntui oikealta palata vielä kerran ja laittaa piste jutulle nimenomaan Kajaanissa, joka oli meidän kotikaupunkimme, sieltä me lähdimme. Tullaan muistelemaan vanhoja, soitellaan, laulellaan ja fiilistellään. Tuntuu hienolta, sanoo oululaistunut Jari Levy.

Kokoonpano tekee Reunion-keikkansa alkuperäisessä kokoonpanossa: Jari Levy laulu ja koskettimet, Juha Levy rummut, Mikael Juntunen basso, Rauno Karmitsa kitara ja laulu, Tommi Pounusaari koskettimet ja Tommi Levy kitara/ lyömäsoittimet.

SOVITUT KEIKAT:

Pe 26.2. klo 18.00 Oulu, Keskustan seurakuntatalo, Isokatu 17.

La 27.2. klo 18.00 Kajaani, Keskuskoulu

2016-02-23 08:39:02.0