Piispa Salmi: “Kirkolla tärkeä rooli paikallisidentiteetin ylläpitäjänä”

Haukiputaan seurakunnan piispantarkastuksessa työntekijöiden sitoutuneisuus sai kiitokset
2016_02 piispantarkastus haukiputaanseurakunta_2_M.jpg

Haukiputaan seurakunnassa järjestettiin tänään ystävänpäivänä 14.2. piispantarkastus.

Tarkastuksessa nousi esille vahvasti paikallisuus: mitä on “puttaalaisuus”.

“Vaikka kunnantalon valot sammuivat, kirkon ja seurakuntatalon valot eivät saa sammua koskaan”, sanoi piispa Samuel Salmi. Paikallisidentiteetin näkökulmasta “seurakunnan rooli on yhä keskeisempi, kirkon valot ovat kuin majakka.”

Haukiputaan seurakunnan toiminnasta piispa Samuel Salmelta oli ainoastaan “plusmerkkisiä” havaintoja, erityisesti merkillepantavaa oli seurakuntalaisten kohtaamimiseen käytetty aika. Työntekijöiden sitoutuneisuus sai erityiskiitokset piispalta. Hän muistutti työntekijöitä myös latautumisen tärkeydestä, että työntekijät eivät uuvu työnsä alle. Erityisesti piispa kiitti laadukkaasta kirkkomusiikista, jota Haukiputaalla voi kuulla. Hän myös kannusti musiikin monipuolisuuteen, monenlaiselle musiikille löytyy seurakunnassa tilaa.

Piispan näkökulmasta seurakuntayhtymään liittymisessä on edelleen menossa sopeutumiskausi. Hän muistutti, että yhtymään liittyminen kannattaa nähdä suurena mahdollisuutena keskittyä olennaiseen, kirkon sanoman välittämiseen. Yhtymä on seurakuntien palvelija.

Julkaistu 14.4.2016

2016-02-14 14:15:01.0