Piispantarkastus Oulunsalon ja Haukiputaan seurakunnissa

Oulunsalossa piispantarkastus on 29.–30.1. ja Haukiputaalla 12.–14.2.

Piispantarkastuksessa Oulun hiippakunnan piispa Samuel Salmi tapaa seurakunnan työntekijöitä, luottamushenkilöitä ja seurakuntalaisia sekä tutustuu seurakunnan toimintaan ja alueen palveluihin.

Oulunsalossa piispa vierailee koululla ja palvelutalossa

Oulunsalossa piispa Salmi tapaa Pitkäkankaan koulun oppilaita perjantaina 29.1. klo 10.30 alkavassa tilaisuudessa. Lisäksi piispan ohjelmaan kuuluu muun muassa yritysvierailu, Salonkartanon palvelukeskuksessa käynti ja tapaaminen Oulunsalon Rauhanyhdistyksen kanssa.

Yleinen piispantarkastus on sunnuntaina 31.1. kello 10 alkavan messun jälkeen Oulunsalon kirkossa. Tuolloin piispa kertoo piispantarkastuksen tulokset ja antaa arvionsa seurakunnasta.

Seurakuntalaiset ovat tervetulleita seuraamaan yleistä piispantarkastusta. Tilaisuudessa on mahdollisuus myös esittää kysymyksiä ja kommentteja seurakunnasta. Piispantarkastuksen jälkeen on tarjolla lounas Toimitalon Yläsalissa.

Haukiputaalla käydään merivartioasemalla

Haukiputaan seurakunnan piispantarkastuksessa perjantaina 12.2. piispa Salmi vierailee Haukiputaan koululla ja Toimintakeskus Tsempissä sekä Virpiniemen merivartioasemalla.

Haukiputaalla yleinen piispantarkastus on sunnuntaina 14.2. kello 10 alkavan messun jälkeen Haukiputaan kirkossa. Messun jälkeen on tarjolla lounas seurakuntasalissa.

Piispantarkastuksilla pitkä historia

Piispantarkastukset ovat kirkon historiassa yli satavuotias perinne. Piispa vierailee säännöllisin väliajoin hiippakuntansa seurakunnissa hoitaen näin kaitsentatehtäväänsä. Piispantarkastuksen yhteydessä piispa neuvottelee seurakunnan työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa toiminnan painopisteistä, työn ja työyhteisön kehittämisestä sekä hallinnosta ja taloudesta. Tarkastuksessa piispaa avustavat vierailulla toinen tuomiokapitulin pappiasessoreista, lääninrovasti ja notaari. Ennen piispantarkastusta asessori tarkastaa seurakunnan hallinnon ja talouden.

Nykyisin piispantarkastuksen pääpaino on kehityskeskusteluissa ja seurakuntalaisten kohtaamisessa, mutta tilaisuudessa tarkastellaan myös seurakunnan tilaa pitkällä aikavälillä. Piispan tarkastus on seurakunnassa yleensä reilun 10 vuoden välein.

Tiedote 28.1.2016

2016-01-28 15:00:16.0