Joulu on vilkasta aikaa hautausmailla

Joulun aikaan Oulun seurakuntien hautausmailla loistavat tuhannet kynttilät ja esimerkiksi Oulun hautausmaalla kävijöitä arvioidaan olevan jouluviikolla kymmeniä tuhansia. Myös muilla hautausmailla kävijöitä on runsaasti ja Oulujoen ja Haukiputaan hautausmaillakin kävijöitä on useita tuhansia. Runsas kävijämäärä aiheuttaa jopa ruuhkia hautausmaiden parkkipaikoilla koko jouluaaton aikana.
IMG_0266_XL.jpg

Hautausmailla palavat tuhannet kynttilät joulunpyhinä. (Kuva: Aarre Ormio)

Oulun seurakuntien hautaustoimen päällikkö Tuomo Vuontisjärvi pyytää haudoille saapuvia varautumaan ruuhkiin ja muutenkin ennakoimaan joulun poikkeusolosuhteet hautausmailla.

– Hautausmaalle ruuhka-aikaan lähtiessä tulisi olla kohdallaan sekä rauhallinen asenne ja joulumieli että pukeutuminen. Jos pitää kiireellä suoriutua käynnistä, niin aaton ruuhka-aika ei ole se oikea hetki. Riittävä lämmin pukeutuminen ja kengät, joista lumi ei mene sisään nilkoista on paikallaan, Vuontisjärvi muistuttaa.

Tänä vuonna Haukiputaan hautausmaan edustalla on aattona liikenteenohjaus ja hautausmaalle tulevien on huomioitava pysäköinnin liikennesäännöt Mirjantien katuosuudella.

Oulujoen hautausmaan laajentuessa vuoden 2020 aikana saadaan uusia pysäköintialueita lokakuun loppuun mennessä, mikä helpottaa ensi joulun ruuhkia.

–  Oulujoelle on tulossa kaksi pysäköintialuetta, joista toinen sijaitsee uuden alueen takaosassa voimalinjojen läheisyydessä ja toinen Oulujoentien ja Sangintien risteyksen luona hautausmaan laidalla, Vuontisjärvi kertoo.

Kierrätys huomioitu hautausmailla

Merkittävä osa myynnissä olevista ulkokäyttöön soveltuvista kynttilöistä on joko muovi- tai lasikuorisia ja nykyisin kynttilöissä on myös maininta, mikäli se ei sisällä palmuöljyä. Omaisilla ei välttämättä ole suuria mahdollisuuksia valita ekologisinta vaihtoehtoa, mutta lasikuoriseen voi tuoda aina uuden kynttilän.

–  Ekologisuus on laaja-alainen kysymys, sillä kynttilän vienti haudalle on perinne, josta tulee eriasteista jätettä. Meillä on tavoitteena noin 80 prosentin kierrätysaste sekä sekajätteen minimointi. Hautausmailla on jätepisteet, joissa on pääsääntöisesti astiat muoville, lasille, metallille, bio- ja sekajätteelle, Vuontisjärvi kertoo.

Vuontisjärvi ohjeistaa myös, että jos haudan edustalta on poistettava lunta, tulisi huomioida, ettei sitä kasaa toisen haudalle.

– Haudan sijainti on hyvä selvittää ennakolta ensisijaisesti lähiomaisilta, mikäli tarkempaa tietoa ei ole entuudestaan.

Muualle haudattujen muistomerkki on jokaisella Oulun seurakuntayhtymän hautausmaalla. Eniten kävijöitä on muistomerkillä Oulun hautausmaalla, jossa on palanut kynttilöitä aikaisempina jouluna arvioilta noin 5000. Hautausmaan muistomerkin sijainnin voi tarkistaa Oulun ev.lut. seurakuntien verkkosivuilta osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/hautausmaat.

Jouluaaton hartaudet ja kunniavartiot sankarihaudoilla

Oulun seurakuntien hautausmailla perinteisiin kuuluvat hautausmailla järjestettävät hartaudet ja kunniavartiot. Oulun hautausmaan sankarihaudoilla on kunniavartio jouluaattona kello 16-21.

Lisäksi partiolaiset sytyttävät kynttilät Kiimingin, Oulun, Oulujoen ja Haukiputaan hautausmaiden sankarihaudoille.

Tänä vuonna Pyhän Luukkaan kappelissa ovat avoimet ovet jouluaattona kello 16-19. Kappeliin voi tulla hiljentymään, mutta mahdollista on myös laulaa ja jutella. Avoimien ovien aikana tarjolla on riisipuuroa ja yhteislaulua. Avoimiin oviin voi tulla jo aiemmin, sillä kappelissa on kello 14 Joulun sininen hetki -konsertti, jossa kuullaan suomalaisten runoilijoiden teksteihin sovitettuja Kaj Chydeniuksen sävellyksiä.

Hautausmaiden läheisyydessä pidetään hartauksia jouluaattona muun muassa Intiön isossa kappelissa kello 15 ja Intiön vanhassa kappelissa kello 16.15. Ylikiimingin Ylivuoton hautausmaalla on aattohartaus kello 14 ja Kiviharjun hautausmaalla on hartaus kello 15.

Lisäksi jouluaattona järjestetään hartauksia kirkoissa eri puolilla Oulua kello 13.00 alkaen. Jouluyön messuja pidetään kello 23 alkaen useissa kirkoissa. Joulupäivänä aamuvirkuille on tuttuun tapaan jumalanpalveluksia kello 7.00 alkaen.

Lisää joulunajan tapahtumia, hartauksia, jumalanpalveluksia ja messuja löytyy osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/joulu.

Julkaistu 20.12.2019

2019-12-20 16:23:00.0