Jouluseimet kuuluvat jouluun

Katolisista maista tuttu seimiperinne elää vahvasti oululaisessa joulunvietossa ja seimiasetelmia on ollut Oulun kirkoissa jo 1980-luvulta saakka. Osa seimistä rakentuu pikkuhiljaa adventin aikana niin, että ne ovat täysin valmiita jouluaattona.
Kuvassa isokokoinen seimi, jossa on puusta veistetyt ihmishahmot.

Oulun piispantalon seimi on tehty Oulussa kaadetuista poppeleista.

Oulun tuomiokirkon seimen asettavat esille joka vuosi päiväkotiryhmän lapset. Tänä vuonna sen ovat asettaneet esille Touhula Starbrightin lapset.

Tuomiorovasti Satu Saarinen haastaa kuvaamaan Facebookiin tai Instagramiin seimiä ympäri kaupunkia ja nappaamaan seimiselfien jonkun kaupungilla olevan seimen äärellä.

– Seimet ovat kauniita ja tuovat näkyväksi joulun alkuperäisen syyn kaupungilla kulkeville ihmisille. Olen iloinen, että saamme seimiselfieillä joulun sanoman esille, Satu Saarinen iloitsee.

Seimiä esillä eri puolilla kaupunkia

Kirkkojen ja kappelien lisäksi seimiä on Oulussa esillä myös muualla. Esimerkiksi Oulun piispantalolla (Hallituskatu 3) oleva kuvanveistäjä Pasi Jäntin tekemällä jouluseimellä voi vierailla päivittäin klo 10.30-19.30 välisenä aikana loppiaiseen saakka.

Myös Oulun Diakonissalaitoksella (Albertinkatu 16) on rakennettu jo vuodesta 1947 lähtien jouluseimi.

–  Tänä vuonna seimi on esillä Wegelius-salin aulassa.  Seimellä voi vierailla Terveystalon aukioloaikoina. Tuoreempaa perinnettä on tänä jouluna nähtävillä samassa korttelissa DIAKin kirjastossa, jossa on esillä kaksi seimiasetelmaa, kertoo Oulun Diakonissalaitoksen diakoniatyön päällikkö Outi Uusimäki.

Myös NNKY:n ikkunassa (Isokatu 15) ja Maikkulan Kartanossa (Maikkulanrinne 21) on jouluseimet. Maikkulan Kartanon seimi on nähtävillä pihapiirin yhdessä aitoista, jonka ovi on avoinna kartanon aukioloaikoina.

Julkaistu 20.12.2019

2019-12-20 16:16:00.0